Koronapandemia on aiheuttanut meille monelle yllättäviä hankaluuksia myös taloudellisesti. Vaikka ei olisi kokonaan menettänyt työpaikkaansa, jatkuvat lomautukset vievät ison siivun monen vuosipalkasta. Puhelimen tai läppärin hajoaminen voi yllättää lomautuksilta säästyneenkin, jos puskurirahastoa ei ole tullut kerättyä tai samaan kuukauteen mahtuu useita odottamattomia menoja. Yllättävien kulujen iskiessä apua voi saada eri paikoista.
Puheimen tai muun laitteen hajotessa kannattaa ensin tarkistaa, onko takuu vielä voimassa. Lain mukaan takuuta ei ole pakko antaa, mutta useimmat myyjät ja valmistajat tarjoavat vähintään 2 vuoden takuun elektronisille laitteille. Toisaalta vaikka takuuaika olisi loppunut, myyjä tai valmistaja voi silti joutua vastuuseen laitteen hajoamisesta. Myyjällä tai valmistajalla on vastuu, jos laitteen hajoaminen johtuu valmistusvirheestä.
Jos kuluttaja on itse käsitellyt laitetta huolimattomasti tai se on hajonnut tapaturmassa, takuu ei korvaa vahinkoa. Tällöin kannattaa tarkistaa, onko voimassa esimerkiksi kotivakuutus, joka korvaisi laitteen tapaturmaisen hajoamisen. Jos laite on hajonnut matkalla, sen saattaa korvata matkavakuutus, riippuen vakuutusehdoista. Vakuutus saattaa korvata joko laitteen korjaamisen tai uuden laitteen ostamisen.
Korjaus vai uuden ostaminen?
Vanhan laitteen korjaus voi monesti olla järkevä vaihtoehto. Esimerkiksi jos puhelimessa on jumissa tärkeitä tiedostoja, jotka eivät ole pilvessä tai muualla varmuuskopioituna, haluat varmasti korjauttaa puhelimen. Korjauksen hintaa voi tiedustella eri paikoista ja jos maksat sen itse, kannattaa ehdottomasti vertailla hintoja.
Jos olet kuitenkin saanut tärkeät kuvat ja videot pelastettua, saatat harkita uuden puhelimen tai läppärin ostamista. Kannattaa miettiä kuinka kauan vanhalla laitteella pärjää, vai tulisiko se päivitettyä uuteen malliin vuoden sisällä joka tapauksessa. Tällöin uuden ostaminen voi olla järkevin päätös, sillä elektroniikkalaitteen korjaus saattaa maksaa lähes yhtä paljon kuin uuden ostaminen. Jos päätät ostaa uuden laitteen vanhan korjaamisen sijaan, kannattaa vanha laite kierrättää.
Mistä rahoitus?
Päätitpä korjata vanhan puhelimen tai ostaa uuden, rahoitus voi tuottaa päänvaivaa. Jos takuu tai vakuutus ei kata vahinkoa, joudut maksamaan korjauksen tai uuden laitteen omasta pussistasi. Jos sinulla ei ole tarpeeksi rahaa tällä hetkellä, voit valita muutaman eri rahoitusvaihtoehdon väliltä.
Osamaksu on yleinen tapa rahoittaa uusi puhelin tai muu elektroniikkalaite. Osamaksua harkitessa kannattaa aina selvittää korkokulut. On mahdollista saada osamaksusopimus täysin ilman korkokuluja, jolloin maksat vain laitteen hinnan. Osamaksusopimuksien huono puoli on kuitenkin niiden pitkä kesto. Joskus käy niin, että uusi puhelin menee rikki ennen kuin sitä on edes maksettu.
Toinen tapa rahoittaa puhelimen korjaus tai uusi puhelin on kulutusluoton ottaminen. On myös mahdollista saada kulutusluotto ilman korkoa, mutta tällöin maksuaika on yleensä todella lyhyt, vain 30 päivää. Jos kuitenkin tiedät saavasi esimerkiksi tarpeeksi suuren palkan ensi kuussa, voi koroton kulutusluotto olla mahdollinen rahoitustapa puhelimellesi.
Jos päätät hakea lainaa netistä, kannattaa vertailla eri lainantarjoajia. Koko prosessi on usein erittäin nopea, sillä parhaimmillaan hyväksyttyäsi lainatarjouksen rahat voivat olla tililläsi jo samana päivänä.
Sekä uuden elektroniikkalaitteen hankintaa että lainan ottamista kannattaa harkita tarkasti. Osamaksusopimukset ja lainat voivat houkuttaa ostamaan kalliimman laitteen, kuin mitä alun perin aikoi. Siksi kannattaa laskea etukäteen tarkka budjetti hankinnalle ja pysyä siinä, vaikka uudempi ja hienompi laite houkuttaisi. Koskaan ei kannata laittaa itseään tilanteeseen, jossa kuukausittaiset menot ylittävät tulot. Lue, miten voit säästää rahaa helposti.