Musiikki- ja podcast-palvelu Spotify on julkaissut vuoden 2020 viimeisen neljänneksen eli loka-joulukuun osavuosikatsauksensa.
Spotifyn maksavien Premium-tilaajien määrä kasvoi loppuvuonna 155 miljoonaan nousten 24 prosenttia vuotta aiemmasta ja 7 prosenttia edellisneljänneksestä. Spotifyn käyttö onnistuu rajoitetusti ja mainosten kera myös ilmaiseksi, ja kuukausitasolla aktiivisten käyttäjien yhteismäärä kasvoi 345 miljoonaan, 27 prosenttia vuotta aiemmasta ja 8 prosenttia edellisneljänneksestä.
Koko vuonna 2020 Spotify kasvatti maksullisten tilaajiensa määrää 30 miljoonalla ja käyttäjämääräänsä 74 miljoonalla – molemmat sen omia ennätyksiä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Spotifyn liikevaihto kasvoi loka-joulukuussa vuodentakaisesta 17 prosentilla 2,168 miljardiin euroon. Tästä 1,887 miljardia euroa kertyi Premium-tilauksista (kasvua 15 % vuotta aiemmasta) ja 281 miljoonaa euroa mainoksista (kasvua 29 %).
Spotifyn bruttokate kasvoi 21 prosenttia vuodentakaisesta 575 miljoonaan euroon eli 26,5 prosentiin suhteessa liikevaihtoon. Bruttokate mittaa Spotifylle jäävää katetta esimerkiksi sisällöistä maksettavien korvausten sekä palvelun tarjoamiseen liittyvien suorien kulujen, kuten palvelinkulujen ja korttimaksujen vastaanottoon liittyvien kulujen jälkeen.
Spotifyn liiketulos oli loppuvuonna -69 miljoonaa euroa ja nettotulos -125 miljoonaa euroa. Liiketoiminnan kassavirta oli kuitenkin 107 miljoonaa euroa ja investoinneilla vähennetty vapaa kassavirtakin 74 miljoonaa euroa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Spotifyn liike- ja nettotulos ovat tappiollisia osakepohjaisten kannustinpalkkioiden tuloslaskelmassa huomioimisen myötä. Nämä eivät näy kassavirtaluvuissa.
Koko vuodelta 2020 Spotify keräsi 7,880 miljardin euron liikevaihdon 16,5 prosentin kasvulla liiketuloksen oltua -293 miljoonaa euroa ja nettotuloksen -581 miljoonaa euroa. Spotifyn bruttokate oli 2,015 miljardia euroa, mutta tutkimus ja tuotekehityskulut veivät 837 miljoonaa euroa, myynti ja markkinointikulut 1,029 miljardia euroa ja muut kulut 429 miljoonaa euroa painaen tuloksen yhä tappiolliseksi.
Koko vuoden liiketoiminnan kassavirta oli kuitenkin 259 miljoonaa euroa ja vapaa kassavirta 183 miljoonaa euroa.
Spotifyn mukaan sen tilaajamäärän kasvu vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä ylitti sen omat ennakko-odotukset.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Viime aikoina Spotify on panostanut merkittävästi podcastien kasvuun sen palvelussa. Spotifyn mukaan vuoden lopulla sen palvelussa olikin tarjolla jo 2,2 miljoonaa podcastia, ja podcastien kuuntelumäärä palvelussa kokonaisuutena lähes tuplaantui loka-joulukuussa vuotta aiemmasta. Spotify-käyttäjistä 25 prosenttia eli neljäsosa kuunteli myös podcasteja loppuvuodesta, kun edellisellä neljänneksellä tämä osuus oli vielä 22 prosenttia.
Spotify rakentaa podcastien kautta kasvua mainosliiketoimintaansa, ja Spotifyn mukaan loppuvuonna vuodentakaiseen nähden mainosliikevaihto podcasteihin liittyen yli tuplaantui.
Keskimäärin Spotifyn maksulliset Premium-tilaajat maksoivat palvelusta 4,26 euroa kuukaudessa, 8 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin, missä näkyy Spotifyn tarjouskampanjat sekä kasvu kehittyvillä markkinoilla, joilla hinnat ovat edullisemmat. Nyt 1. helmikuuta Spotify kertoi hinnankorotuksista perhetilaukseen 25 lisämarkkinalla aiemman jatkoksi sekä koko Premium-tilausvalikoiman hinnankorotuksista Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Islannissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kuluvan vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen aikana Spotify odottaa käyttäjämäärän kasvavan 354-364 miljoonaan ja Premium-tilaajien 155-158 miljoonaan. Liikevaihdon se odottaa yltävän 1,99-2,19 miljardiin euroon ja liiketuloksen pysyvän tappiolla 78-28 miljoonaa euroa.
Koko vuodelta 2021 Spotify odottaa käyttäjämäärän kasvua 407-427 miljoonaan, Premium-tilaajien kasvua 172-184 miljoonaan, 9,01-9,41 miljardin euron liikevaihtoa sekä 600-300 miljoonaa euroa tappiollista liiketulosta.
Sijoittajat ottivat Spotifyn tulosjulkistuksen ja hieman pehmeät kuluvan vuoden näkymät vastaan pettymyksenä. Pörssin ennakkokaupankäynnissä osakekurssi oli noin 7 prosentin laskussa. Siitä huolimatta New Yorkin pörssissä noteeratun Spotifyn markkina-arvo on yli 60 miljardia dollaria eli yli 50 miljardia euroa, joten tulevalle tuloskasvulle on ladattu kovat odotukset.
Viimeisen vuoden aikana Spotifyn osakekurssi on yli tuplaantunut alle 150 dollarista yhä yli 320 dollariin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »