Joulun alla toden teolla viime viikkojen vilkkaan huhumyllyn Applen omasta sähköautosta uudelleen käynnistänyt uutistoimisto Reuters on jälleen palannut asiaan uudella raportilla.
Sittemmin viime viikkoina on huhuttu Applen neuvotteluista korealaisen Hyundain kanssa liittyen auton kehitykseen ja tuotantoon. Mielenkiintoisesti Hyundain edustaja aiemmin tammikuussa myös vahvisti keskustelut Applen kanssa – ja sitten kiire tulikin perumaan tätä lausuntoa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nyt Reutersin uusi raportti käsittelee mahdollisia kipukohtia Applen ja Hyundain välillä. Raportoidusti yhtiöt jatkavat yhä neuvottelujaan. Aiemmin on kerrottu, että tavoitteena olisi kumppanuussopimuksen solminen maaliskuuhun mennessä.
Apple-sähköauton tuotannon on suunniteltu voivan käynnistyä jopa jo vuonna 2024 Yhdysvalloissa. Jo aiemmin on raportoidusti alan lähteiden mukaan Apple ja Hyundai voisivat valmistaa Apple-autoja yhteistyössä Hyundaihin kuuluvan Kia Motorsin tehtaalla Georgian osavaltiossa tai ”yhdessä investoida uuteen tehtaaseen Yhdysvalloissa”.
Reutersin raportin mukaan Hyundai kuitenkin empii lähtöä yhteistyöhön Applen kanssa. Se pelkää asemaa pelkkänä sopimusvalmistajana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Tuskailemme sen kanssa, miten tehdä tämä, ja onko se hyväksi vai ei”, kommentoi sisäisistä keskusteluista tietoinen Hyundai-johtaja nimettömästi Reutersille. ”Me emme ole yhtiö, joka valmistaa autoja muille. Ei ole taattua, että Applen kanssa työskentely tuottaisi aina loistavia tuloksia.”
Reuters kertaa, kuinka Hyundai tunnetaan haluttomuudestaan tehdä yhteistyötä ulkopuolisten kanssa. Se valmistaa omat moottorinsa, vaihteistonsa ja jopa käyttämänsä teräksen osana omana ryhmän sisäistä toimitusketjuaan. Hyundai on Samsungin jälkeen Etelä-Korean toiseksi suurin monialayritys.
Lähteiden mukaan Hyundain sisällä onkin myös merkittävää vastarintaa lähtemiselle Applen sopimusvalmistajaksi.
Uutena tietona viimeisin raportti paljastaa Applen ja Hyundain käyneen neuvotteluja kumppanuudesta myös jo vuonna 2018, jolloin Applen autoprojektia johti sittemmin Volkswagenille siirtynyt Alexander Hitzinger. Myös tuolloin neuvottelut jumittuivat Hyundain vastahakoisuuteen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhden lähteen mukaan avautuminen on todella haastavaa Hyundaille, ja sen onnistuminen voisi vaatia myös joidenkin johtajien vaihtamista – käytännössä siis eri mieltä olleiden poistamista kuvioista.
Lisäkitkaa voi aiheuttaa vielä sekin, että ainakin toistaiseksi Apple näyttää etsivän itselleen nimenomaan sopimusvalmistajaa hieman samalla tavalla kuin Foxconn ja muut toimivat iPhone-puhelinten kokoonpanijoina. Apple haluaisi siis hoitaa merkittävin komponenttien suunnittelun ja hankinnat itse valitsemiltaan kumppaneiltaan, ja Hyundai tai jokin muu toimisi vain loppukokoonpanovastuussa.
”Teknologiafirmat, kuten Google ja Apple haluavat meidän olevan kuin Foxconn”, kommentoi yksi Hyundai-johtaja nimettömästi Reutersille.
Joka tapauksessa Applen on raportoitu haluavan autonsa valmistuksen tapahtuvan Yhdysvalloissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hyundai-ryhmässä vastuu Apple-yhteistyöstä voisikin laskeutua Kia Motorsille, jolla on tehdas Yhdysvalloissa Georgian osavaltiossa. Reutersin mukaan Hyundai Motorilla ollaan ”alustavasti päätetty” Kian olevan Applen kumppani – jos sopimukseen yhteistyöstä lopulta päädytään.
”Konserni on huolissaan, että Hyundain brändistä tulisi vain Applen sopimusvalmistaja, mikä ei auttaisi Hyundaita sen tavoitteessa rakentaa enemmän premium-mielikuvaa Genesis-brändillä”, lähde kommentoi.
Hyundain tai Kian odotetaan tuovan yhteistyöhön ennen kaikkea perinteisen autoteollisuuden valmistusosaamista. Aiemmin on kerrottu suunnitelmana olevan valmistaa 100 000 Apple-autoa jo vuodesta 2024 alkaen, ja lopulta tuotantovolyymi voisi yltää 400 000 autoon vuodessa.
Prototyypin Apple-autosta odotetaan aiemman raportin mukaan aloittavan testeissä ensi vuonna.
Toistaiseksi viimeaikaiset raportit ovat keskittyneet Hyundain ympärille, ja ei tiedetä, mikä Applen varasuunnitelma on, jos yhteistyö Hyundai-ryhmän kanssa ei ottaisikaan tuulta alleen. Voi olla, että Applekin joutuu tinkimään joistakin vaatimuksistaan.
”Apple on pomo. He huolehtivat omasta markkinoinnistaan, tekevät omat tuotteensa ja luovat oman brändinsä. Hyundai on myös pomo. Se ei oikein toimi”, yksi lähde kommentoi.
Rohkeimman arvion eli vuonna 2024 tapahtuvan markkinoilletulon ohella osassa muista raporteista on toppuuteltu aikataulun kanssa. Esimerkiksi Bloomberg aiemmassa raportissaan totesi Applen autoprojektin olevan vasta varhaisessa vaiheessa, ja markkinoilletulon ainakin 5-7 vuoden päässä. Samoin Apple-tietäjänä ansiokkaiden paljastustensa myötä tunnettu analyytikko Ming-chi Kuo on todennut markkinoiden odotusten Apple-auton suhteen olevan yliampuvia, ja markkinoilletulo voi venyä esimerkiksi vuoteen 2028.
Aikataulu voi muuttua, mutta Apple näyttää nyt kuitenkin olevan tosissaan autonsa kanssa.
Aiemmin tällä viikolla Apple kertoi myös mielenkiintoisesta muutoksesta. Aiemmin johtoryhmässä laitekehityksen johtajana toiminut Dan Riccio nimittäin siirtyy ”uuden projektin” pariin. Tämän on voitu arvella olevan Applen autoprojekti, joka tunnetaan nimellä Project Titan.
Kokonaisuutena Applen autoprojektissa työskentelee ainakin satoja ihmisiä, mahdollisesti jo selvästi enemmänkin.
Suuri projekti jakaantuu eri asioihin keskittyviin tiimeihin. Omat pienet tiiminsä työskentelevät esimerkiksi työskentelee ajoneuvon dynamiikan, voimalinjan, turvallisuuteen liittyvien kysymysten ja akkuteknologian parissa. Applen muissakin laitteissa käytettävien omien suoritinpiirien kehityksestä vastaava tiimi on myös yhteistyössä kehittämässä suorittimia liittyen itseajamisen teknologiaan. Lisäksi Applella on ”pieni tiimi” kehittämässä esimerkiksi ajojärjestelmiä, auton sisustaa kuin myös ulkoista muotoilua. Mielenkiintoisesti koronapandemian on myös kerrottu hidastaneen tiimin kehitystyötä viimeisen vuoden aikana etätöihin siirtymisen myötä.
Applen sähköautoon on huhuttu ”seuraavan tason” akkuteknologiaa sekä LiDAR-antureiden voimin toimivana ainakin jonkinlaisia itseajamisen ominaisuuksia. On kuitenkin epäselvää, kuinka autonomisen auton Apple pystyisi tuomaan markkinoille reilun kolmen vuoden päästä ja miten mahdolliset tähän liittyvät haasteet vaikuttavat autolanseerauksen aikatauluun.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »