Yhdysvaltalainen, itseajavien robottiajoneuvojen kehittämiseen erikoistunut Cruise on nostanut uutta oman pääoman ehtoista rahoitusta, jossa yhtiö on arvostettu 30 miljardin dollarin arvoiseksi. Uuden rahoituskierroksen myötä sijoittajien joukkoon ja Cruisen uudeksi yhteistyökumppaniksi on liittynyt myös Microsoft.
GM (General Motors) osti Cruisen vuonna 2016. Sittemmin myös Cruisen omistajapohjaa on kuitenkin laajennettu jo aiemminkin ulkopuolisin sijoittajin. Toukokuussa 2018 kerrottiin japanilaisen SoftBankin sijoittaneen Cruiseen 2,25 miljardia dollaria GM:n 1,1 miljardin dollarin lisäpanostuksen rinnalla, ja lokakuussa sijoittajaksi liittyi jo myös japanilainen Honda 750 miljoonan dollarin alkuperäisellä sijoituksella sekä sitoumuksella tehdä myöhemmin 2 miljardin dollarin lisäsijoitukset. Vuonna 2019 Cruise keräsi myös lisäksi 1,15 miljardia dollaria eri sijoittajilta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nyt uusimmalla rahoituskierroksellaan Cruise keräsi puolestaan 2 miljardia dollaria eli noin 1,65 miljardia euroa. Uusi rahoitus tuli GM:ltä, Hondalta, Microsoftilta sekä muilta instituutiosijoittajilta.
Microsoft-kumppanuuden myötä Cruise tulee jatkossa hyödyntämään Microsoftin Azure-pilvi- ja muita palveluja osana autonomisten, itseajavien robottiajoneuvojensa kaupallistamasta laajemmassa mittakaavassa.
Itseajavat ajoneuvot keräävät huomattavan määrän dataa toimintaympäristöstään, ja kaiken tämän datan käsittelemiseksi tarvitaan suuri määrä laskentakapasiteettia. Itse ajoneuvoissa tapahtuvan laskennan lisäksi myös pilvipalveluilla tulee olemaan roolinsa datan käsittelemisessä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samanaikaisesti Cruise-kumppanuus vie Microsoftin toistaiseksi syvimmällä tavalla mukaan itseajavien autojen kehitystyöhön.
”Digitaalisen teknologian edistysaskeleet määrittelevät uudelleen jokaista osa-aluetta työstä ja elämästä, mukaan lukien kuinka ihmiset ja tavarat liikkuvat”, kommentoi Microsoftin toimitusjohtaja Satya Nadella. ”Cruisen ja GM:n ensisijaisena pilvenä tulemme hyödyntämään Azuren voimaa auttaaksemme heitä skaalaamaan ja tekemään autonomisesta liikkumisesta valtavirtaa.”
Cruisen ohella samalla Microsoft sopikin pilvipalveluyhteistyöstä laajemmin myös GM:n kanssa.
Cruise on kehittänyt itseajavia autoja jo vuodesta 2013 asti. Joulukuussa 2020 se aloitti testaamaan San Franciscossa itseajavia autojaan myös ilman testikuljettajaa ratin takana. Se tai tähän luvan viidentenä yrityksenä Googlen sisaryhtiön Waymon, Nuron, Amazonin ostaman Zooxin, ja AutoX:n jälkeen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhteensä Cruise on kertonut kokonaisuutena suorittaneensa testiajoja, aiemmin testikuljettajan tiukemmin valvomana, San Franciscossa jo yli 2 miljoonaa mailia. Tietokonesimuloituja ajotestejä yhtiö suorittaa päivässä 200 000 tunnin edestä.
Vaikka itseajavien autojen kehityksessä on otettu suuria edistysaskeleita, on kaupallisen robottiautopalvelun tarjoamisessa laajemmassa mittakaavassa muuten kuin varsin rajatulla alueella ja eri sääolosuhteissa edelleen merkittäviä haasteita.
Myös Cruise oli aiemmin kertonut tähtäävänsä oman kaupallisen kyytipalvelun avaamiseen itseajavilla ajoneuvoillaan jo vuoden 2019 aikana, mutta tuo tavoite jäi täyttymättä eikä uutta aikataulua ole sittemmin annettu.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »