Täyslangattomien nappikuulokkeiden toimitukset kasvoivat maailmanlaajuisesti viime vuonna jopa 83 prosenttia 238 miljoonaan pariin, arvioi tutkimusyhtiö Counterpoint Research.
Latauskotelossa säilytettäessä latautuvien, täyslangattomien nappikuulokkeiden myynti on kasvanut nopeasti sen jälkeen, kun Apple toi myyntiin alkuperäiset AirPods-kuulokkeensa aivan loppuvuodesta 2016.
Apple on edelleen Counterpointin mukaan täyslangattomissa nappikuulokkeissa selkeä markkinajohtaja: esimerkiksi vuoden 2020 kolmannella neljänneksellä eli heinä-syyskuussa Counterpointin tilastoissa Applen markkinaosuus täyslangattomissa nappikuulokkeissa oli 29 prosenttia, kun markkinakakkosen Xiaomin osuus ylsi 13 prosenttiin. Kuulokemarkkinat ovat muuten varsin hajautuneet, sillä muiden valmistajien osuudet jäävät korkeintaan 5 prosenttiin – tosin tässä Samsung ja sen omistukseen kuuluva JBL on tilastoitu erikseen ja yhdessä niidenkin osuus yltäisi 10 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Arvolla mitattuna Applen osuus täyslangattomien kuulokkeiden markkinoista olisi vielä huomattavasti kappalemääräistä osuutta suurempi, sillä Applen AirPods-kuulokkeiden keskihinta ylittää selvästi markkinan kokonaistason.
”Vuoden 2020 kolmannella neljänneksellä puolet TOP10:stä olivat budjettibrändejä, joilla on alle 50 dollarin tai jopa alle 20 dollarin tuotteita” – Xiaomi kuvastaa parhaiten tätä trendiä sen vahvistettua kakkospaikkaansa”, kommentoi Counterpoint Researchin analyytikko Sujeong Lim.
Alkuperäisten AirPods-kuulokkeiden jälkeen Apple on päivittänyt kuulokkeet 2. sukupolven mallilla sekä esitellyt rinnalle kehittyneemmät, aktiivisella taustamelun vaimennuksella varustetut AirPods Pro -kuulokkeet. Seuraavaa sukupolvea AirPods-kuulokkeista Applelta odotetaan huhujen mukaan vuoden 2021 edetessä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Täyslangattomien kuulokkeiden myynnin odotetaan jatkavan yhä kasvuaan. Kehitystä ajaa esimerkiksi se, että älypuhelinvalmistajat ovat alkaneet jättämään aiemmin mukana toimitettuja langallisia kuulokkeita pois älypuhelinten myyntipakkauksista. Näin ovat tehneet Apple syksyllä 2020 iPhone 12 -julkistuksen yhteydessä ja Samsung uunituoreissa Galaxy S21 -puhelimissaan samalla, kun molemmat jättivät pakkauksista pois myös laturit.
Counterpoint Research niputtaa täyslangattomat nappikuulokkeet myös osaksi laajempaa puettavien laitteiden kokonaisuutta, josta ne kappalemääräisesti muodostavat yhdessä ranteessa käytettävien älylaitteiden – älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden – kanssa yli 90 prosenttia.
Vuoden 2020 aikana älykellojen toimitukset kasvoivat vain noin 2 prosentilla noin 100 miljoonaan kappaleeseen. Tänä vuonna myynnin kasvun odotetaan jälleen kiihtyvän maailman palatessa normaalimpaan tilaan viime vuoden koronapoikkeusvuoden jälkeen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »