Huhut Applen kehittämästä omasta sähköautosta ovat viime aikoina jälleen kiihtyneet. Merkittävä oli ennen joulua kuultu uutistoimisto Reutersin raportti Applen suunnitelmista, joiden perusteella Applen oma auto voisi olla tulossa markkinoille mahdollisesti jo vuonna 2014.
Apple-tietäjänänä paljastustensa ansiosta tunnettu analyytikko Ming-chi Kuo on nyt tuoreimmassa raportissaan kuitenkin todennut markkinoiden olevan liian innokkaita Apple Carin suhteen, ja auton markkinoilletulo voivan tapahtua aikaisintaan vuonna 2025, ja markkinoiden muutos voisi viivästyttää sitä jopa esimerkiksi vuoteen 2028 asti tai myöhemmäksi – mikä ei myöskään Kuon mukaan yllättäisi häntä. Raportista uutisoi muun muassa MacRumors-sivusto.
Aiemmin Kuo oli ennakoinut Apple-auton aikatauluksi vuosia 2023-2025, joten uuden raportin myötä hänen odotuksensa aikataulusta ovat viivästyneet.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nyt Kuo odottaa, että Apple-auton viimeistellyt tekniset valinnat suoritetaan vasta 2023-2025. Toistaiseksi epävarman lanseerausajankohdan ja teknisten määreiden lisäksi on epäselvää, kuinka kilpailukykyinen Applen oma sähköauto voisi olla markkinoilla muutaman vuoden päästä ja vastaavasti millaiseen menestykseen Apple voisi sen kanssa yltää. Automarkkinoilla voi tapahtua suuria muutoksia erityisesti itseajamisen teknologian mahdollisesti kehittyessä tasolle, jossa auto pystyisi ajamaan täysin itsenäisesti eri tilanteissa ja olosuhteissa.
Apple on aiemmin julkisesti vahvistanut kehittävänsä itseajamisen järjestelmiä autoihin. Lisäksi Applen huhuttiin kehittäneen omaa autoaan lokakuuhun 2016 asti, jolloin raportti kertoi Applen hyllyttäneen suunnitelmat omasta autostaan ja tämän seurauksena myös vähentäneen satoja työntekijöitä projektista. Sittemmin kuitenkin itseajamisen järjestelmien lisäksi nähtyjen rekrytointien perusteella Applen on arveltu palanneen pikku hiljaa kehittämään ainakin jossain määrin jälleen myös omaa autoaan.
Reutersin mukaan Applen suunnitelmissa keskeisessä roolissa on uusi yksikennoinen monocell-akkurakenne, joka vähentää erillisiin akkukennoihin verrattuna tilaa ja mahdollistaa saman akkukapasiteetin paketoinnin pienempään tilaan tai samassa koossa suuremman akkukapasiteetin ja näin pidemmän toimintamatkan sähköautolle. Lisäksi Applen kerrotaan tutkivan litium-rautafosfaatin käyttöä sähköautonsa akussa. Litium-rautafosfaattiakkujen energiatiheys häviää vaihtoehdoille, mutta toisaalta ne eivät raportoidusti ole yhtä alttiita kuumenemiselle eikä niissä käytetä kobolttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kokonaisuutena Applen kehittämä akkuteknologia voisi radikaalisti vähentää akkujen kustannustasoa. ”Se on seuraavalla tasolla (”next level”) nykyiseen verrattuna. Kuten iPhone, kun ensi kerran näit sen”, kommentoi yksi lähde aiemmin Reutersille Applen autoon kehittämää akkuteknologiaa.
Apple-autojen valmistajakumppanista ei ole toistaiseksi tietoa, mutta todennäköisesti Apple tulisi tekemään yhteistyötä sopimusvalmistajien kanssa autojen kokoonpanossa. Autoalan perinteisten eurooppalaisten sopimusvalmistajien, kuten itävaltalaisen Magna Steyrin ja suomalaisen Valmet Automotiven, lisäksi sähköautojen valmistamiseen laajenemista ovat tutkineet myös elektroniikan sopimusvalmistajat, kuten Applen iPhone-kokoonpanossa keskeisessä roolissa oleva maailman suurin elektroniikan sopimusvalmistaja Foxconn.
Akkuteknologian lisäksi Apple on kehittänyt yhdessä kumppaniensa kanssa LiDAR-teknologiaa, joka on keskeisessä roolissa monilla muillakin itseajavia autoja kehittävillä yhtiöillä. Apple-autoon Reutersin lähteet odottavatkin useita LiDAR-antureita, jotka toimisivat eri kantomatkoilla. Applen nykytuotteista lyhyellä etäisyydelä toimivat LiDAR-anturit ovat tuttuja jo iPhone 12 Pro ja iPad Pro -laitteista.
Ei ole myöskään vielä mahdotonta, että suunnitelmat omasta autosta hylättäisiin ja Apple toisikin kehittämänsä itsejamisen järjestelmät lopulta markkinoille toimien kumppanina autonvalmistajalle. Applea ei yleisesti nähdä johtavassa asemassa mitä tulee itseajamisen teknologiaan, vaan esimerkiksi Googlen sisaryhtiö Waymo on kehittänyt itseajamisen teknologiaa selvästi pidempään ja laajemmin lukuisten startup-tyyppisten yritysten ohella.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »