Nokia on laajentanut brändilisensointiaan viime aikoina vauhdilla, ja keskeiseksi kumppaniksi on noussut intialainen Flipkart-verkkokauppa.
Jo viime vuonna Flipkart aloitti yhteistyön Nokian kanssa lisensoimalla sen brändin käyttöön älytelevisioissa. Tänä vuonna valikoima on laajentunut Android TV -lisälaitteisiin ja aiemmin joulukuun aikana myös kannettaviin tietokoneisiin ensimmäisellä PureBook X14 -uutuudella. Nyt vuorossa ovat puolestaan ilmastointilaitteet Nokian brändillä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Flipkartin mukaan Nokia-ilmastointilaitteiden hinnat alkavat 30 999 rupiasta eli noin 350 euron tasolta.
Mitään kovin erityistä Nokia-ilmastointilaitteet eivät näyttäisi tarjoavan, mutta kauko-ohjaus on esimerkiksi mahdollista älypuhelimella. Design on valkoinen ja pelkistetty, muttei myöskään mitenkään poikkeuksellinen ilmastointilaitteille. Lämpötila- ja tietonäyttö on piilotettu tyylikkäästi osaksi laitteen pintaa. Lisäksi laitteissa on ”älykkäät liiketunnistimet”, jotka vaikuttavat ilmastoinnin toimintaan.
Uusien laitteiden kerrotaan olevan tulossa saataville pian.
Get ready to enjoy pure and cool air with Nokia air conditioners from Flipkart. Coming soon in India. https://t.co/AXQSlMgNn6 https://t.co/Z5Gnb3hm6n pic.twitter.com/fUZe075CXr
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
— Nokia (@nokia) December 21, 2020
Edelleen merkittävin lisensointikumppani Nokialle on HMD Global, jolla ollut vuoden 2016 lopulta yksinoikeussopimus Nokia-brändin käyttöön puhelimissa ja tableteissa. Intiassa toimivan Flipkartin lisäksi Nokia-älytelevisioiden ja -suoratoistolaitteiden on nähty saapuvan myös Euroopan markkinoille itävaltalaisen StreamView-yrityksen toimesta, minkä lisäksi Kiinassa Nokia on lisensoinut brändinsä myös RichGo Technologyn kuulokkeisiin, joita HMD Global on myöhemmin yhteistyössä tuonut myös kansainvälisille markkinoille.
Nokia ei ole eritellyt brändilisensoinnista sille kertyviä tuloja. Ne ovat osa Technologies-yksikköä, jonka myynnistä valtaosa kertyy patenttilisensoinnista. Laajempi teknologia- ja brändilisensointi ovat huomattavasti vähäisemmässä asemassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokia tienaa brändinsä myynnistä erilaisina rojalteina, jotka saattavat olla osittain kiinteähintaisia ja osittain brändiä hyödyntävien laitteiden myyntimäärään tai myynnin arvoon sidottuja.
Nokian mukaan sen brändi on erittäin tunnettu (90+ % ihmisistä maailmanlaajuisesti), brändi tunnetaan esimerkiksi luotettavuudesta ja laadusta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »