Kyyti- ja maailmalla myös ruoankuljetuspalveluna tunnettu Uber myy itseajavien robottiautojen kehitysyksikkönsä Advanced Technologies Groupin (ATG). Ostajana on itseajamisen teknologiakehitykseen keskittynyt startup-yritys Aurora Innovation.
Osana järjestelyä Uberin ATG-yksikkö arvostetaan 4 miljardin dollarin arvoiseksi ja koko Aurora puolestaan 10 miljardin dollarin arvoiseksi. Uber tekee myös Auroraan samalla 400 miljoonan dollarin rahasijoituksen, ja Uberin toimitusjohtaja Dara Khosrowshahi liittyy Auroran hallituksen jäseneksi. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen aikana.
Uber pyrkii ATG:n myymällä karsimaan kulujaan. Itseajavien autojen kehitykseen Uber on upottanut jopa miljardeja dollareja, mutta teknisessä kehityksessä se ei ole noussut markkinoiden kärkeen ja teknologian kaupallistaminen laajassa mittakaavassa voi yhä olla kaukana. Uberin ATG-yksiköllä on jo aiemmin ollut ulkopuolisia sijoittajia – keväällä 2019 yksikkö arvostettiin 7,25 miljardiin dollariin, kun japanilaiset SoftBank, Denso ja Toyota investoivat siihen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jatkossa Uber, muut ATG-sijoittajat ja sen työntekijät tulevat omistamaan noin 40 prosentin osuuden Aurorasta. Itse Uberin osuudeksi on tulossa 26 prosenttia.
Auroran yksi perustaja ja toimitusjohtaja on Chris Urmson, joka oli aikanaan kantavia voimia Googlen robottiautokehitystiimissä. Auroraan ovat aiemmin sijoittaneet muun muassa autonvalmistaja Hyundai, verkkokauppajätti Amazon sekä pääomasijoitusyhtiöt Greylock ja Sequoia.
”ATG:n lisäyksellä Auroralla on uskomattoman vahva tiimi ja teknologia, selvä polku eteenpäin useilla markkinoilla ja resurssit onnistumiseen”, kommentoi Auroran toimitusjohtaja Chris Urmson. ”Yksinkertaisesti, Aurora tulee olemaan parhaiten asemoitunut yritys tarjoamaan tarvittavat itseajamisen tuotteet liikenteen ja logistiikan muuttamiseksi turvallisemmaksi, tuomiseksi paremmin saataville ja edullisemmaksi.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Itseajavien robottiautojen kehitystyö on edennyt vauhdilla viimeisten vuosien aikana, mutta silti teknologian käyttöönotto laajemmilla alueilla ja täysin itsenäisissä robottitakseissa vaikuttaa olevan edelleen vähintään vuosien päässä huolimatta lupaavista kokeiluista valituissa kaupungeissa.
Uberille koronapandemian värittämä vuosi 2020 on ollut karsimisen aikaa.
Aiemmin tänä vuonna Uber luopui myös omasta skootteri- ja polkupyörävuokrauksestaan myymällä aiemmin ostamansa Jumpin kilpailevalle Limelle, josta Uber sai myös samalla omistusosuuden. Lisäksi raportoidusti Uber käy neuvotteluja myös lentäviin kyyteihin teknologiaa kehittävän Uber Elevaten myynnistä.
Uberin itseajavien autojen kehityksen historia on myös poikkeuksellisen värikäs: Uber osti aikanaan entisen Googlen työntekijän Anthony Levandowskin perustaman Otto-yrityksen, ja myöhemmin selvisi Levandowskin vieneen tietoja mukanaan Googlelta. Uber sopi tämän kiistan Googlen kanssa lopulta helmikuussa 2018.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Maaliskuussa 2018 puolestaan testiajossa ollut Uberin robottiauto aiheutti kuolonuhrin, kun testikuski ei tarkkaillut tilannetta riittävällä tavalla ja auton järjestelmät eivät reagoineet tietä ylittäneeseen naiseen.
Myös Auroralla on ollut raportoidusti omat haasteensa, ja yhtiön painopiste on muuttunut aiemmin itseajavista henkilöautoista ja robottitakseista enemmän pidemmän matkan rekkojen ja jakeluajoneuvojen autonomiseen ajoon.
Auroralla oli nyt entuudestaan 600 työntekijää, ja osana diiliä sille on siirtymässä enemmistö Uberin ATG:n 1 200 työntekijästä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »