Kaksi maailman suurimpiin kuuluviin yhtiöihin kuuluvaa teknologiajättiä, Apple ja Facebook, ovat edelleen rajussa sanasodassa keskenään, raportoi muun muassa Bloomberg.
Applen ja Facebookin vastakkaisten näkemysten taustalla ovat Applen iPhone ja iPad-laitteiden iOS- ja iPadOS-käyttöjärjestelmiin kaavailemat muutokset. Alun perin jo heti osaksi iOS / iPadOS 14 -versiota kaavaillut, mutta Applen sittemmin ensi vuoden alkupuolelle lykkäämät muutokset tulevat osaltaan vaikeuttamaan Facebookin liiketoimintaa mitä tulee esitettävän mainonnan tehokkuuden seurantaan. Kun mainostajat eivät enää pian Apple-laitteiden osalta useinkaan pysty seuraamaan mainostensa toimivuutta yhtä tarkasti, ovat mainostajat valmiita maksamaan niistä vähemmän, mikä syö Facebookin bisnestä.
Apple on estämässä jatkossa tähän asti oletuksena käytetyn tavan seurata mainosten toimivuutta eri sovellusten välillä. Seurannan toiminta vaatii jatkossa erillistä käyttäjän antamaa lupaa. Käyttäjien yksityisyyden kannalta muutos on siis lähtökohtaisesti positiivinen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen suunnasta toruttiin nyt ensin kovin sanoin Facebookia kirjeessä, joka lähetettiin vastauksena useille ihmisoikeus- ja yksityisyysjärjestöille, kuten Electronic Frontier Foundation ja Human Rights Watch, selityksenä Applen aiemmin jo lupaamien muutosten viivästymisestä.
Järjestöt ovat kritisoineet Applea muutosten lykkäämisestä. Apple puolestaan on perustellut lykkäystä sovelluskehittäjille annettavalle lisäajalla. Applen yksityisyydestä vastaavan johtajan Jane Horvathin mukaan Apple on edelleen ”täysin sitoutunut” yksityisyyttä parantavaan muutokseen, mutta lykkäys ”antoi kehittäjille heidän pyyntönsä mukaisesti tarvittavaa aikaa asianmukaisesti päivittää järjestelmänsä ja datakäytäntönsä”.
Erityisesti Facebookista Applella oli kuitenkin myös varsin tylyä sanottavaa nyt uudessa kirjeessään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Facebookin johtajat ovat tehneet selväksi aikomuksen kerätä niin paljon dataa kuin mahdollisesti niin sen omissa kuin kolmansien osapuolten tuotteissa kehittääkseen ja rahastaakseen yksityiskohtaisia profiileja käyttäjistään, ja tämä käyttäjien yksityisyydestä piittaamattomuus laajenee yhä useampiin heidän tuotteisiinsa”, todetaan Applen kirjeessä.
Facebook ei puolestaan jäänyt tämän jälkeen myöskään sanattomaksi. Facebookin mukaan Apple yrittää harhauttaa käyttäjiä jättämään huomiotta omat yksityisyysongelmansa. Facebook syytti myös Applea sen hallitsevan aseman käytöstä estämään kilpailijoita, kuten Facebookia, harjoittamasta mainontaan perustuvaa liiketoimintaansa.
”He käyttävät hallitsevaa markkina-asemaansa antaakseen itselleen edun omassa tiedonkeruussaan tehdessään samalla lähes mahdottomaksi kilpailijoille käyttää samaa dataa”, Facebook kommentoi lausunnossaan. ”He väittävät kyseen olevan yksityisyydestä, mutta kyse on rahasta.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »