Apple on julkaissut vuoden 2020 kolmannen neljänneksen eli heinä-syyskuun tuloksensa.
Applen liikevaihto heinä-syyskuussa kasvoi 1 prosentilla 64,7 miljardiin dollariin viime vuoden heinä-syyskuun 64,0 miljardista dollarista. Nyt saavutettu liikevaihto on Applen korkein ikinä heinä-syyskuun vuosineljänneksellä. Applen liikevoitto laski 5,4 prosentilla vuodentakaisesta 14,775 miljardiin dollariin ja nettotulos laski 7,4 prosentilla 12,673 miljardiin dollariin.
Osakekohtainen tulos ylsi 0,73 dollariin jääden viime vuoden 0,76 dollarista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Viime vuonna uudet iPhonet ehtivät toimituksiin jo syyskuussa, mistä syystä iPhone-liikevaihto laski nyt heinä-syyskuussa 20,7 prosentilla vuodentakaisesta painaen myös Applen kasvua ja tulosta kokonaisuutena vuodentakaiseen verrattuna. Vastaavasti palvelut ja Mac ylsivät kaikkien aikojen liikevaihtoennätyksiinsä, ja myös iPad-myynti kasvoi vahvasti.
Apple julkisti ja toi syyskuussa saataville uudet Apple Watch -kellot, Apple Watch SE:n ja Apple Watch Series 6:n, sekä uuden 8. sukupolven iPadin. Ensimmäiset uudet iPhone 12 -mallit, iPhone 12 ja iPhone 12 Pro, sekä jo syyskuussa julkistettu iPad Air tulivat saataville 23. lokakuuta. iPhone 12 mini ja iPhone 12 Pro Max tulevat saataville puolestaan vasta 13. marraskuuta alkaen. iPhone-myyntiintulo viivästyi tänä vuonna tavanomaisesta aikataulusta koronapandemian aiheuttamista matkustusrajoituksista ja muiden muista vaikeuksista tuotannon valmistelussa ja käynnistämisessä.
Heinä-syyskuun neljännes oli Applen kalenterivuodesta poikkeavan tilikauden viimeinen neljännes.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Apple päätti innovaatioiden määrittämän tilikauden vastoinkäymisten keskellä ennätyksellisellä syyskuun neljänneksellä, kaikkien aikojen ennätysten vetämänä Macilta ja palveluilta”, kommentoi Applen toimitusjohtaja Tim Cook. ”Huolimatta COVID-19:n jatkuvista vaikutuksista, Apple on keskellä tuotteliainta tuote-esittelyjen periodiaan ikinä, ja alkureaktio uusiin tuotteisiimme, ensimmäisen 5G-iPhone-mallistomme johtamana, on ollut ylitsevuotavan positiivinen.”
Apple ei julkaissut kuluvalle neljännekselle minkäänlaisia näkymiä.
iPhone-liikevaihto laski nyt heinä-syyskuun neljänneksellä 20,7 prosenttia 26,444 miljardiin dollariin. Mac-liikevaihto kasvoi 29,2 prosenttia 9,032 miljardiin dollariin, kaikkien aikojen ennätykseen. iPad-liikevaihto kasvoi puolestaan peräti 46,0 prosenttia 6,797 miljardiin dollariin. Sekä Mac- että iPad-myynnin kasvussa näkyy yhä kodeissa vietetyn ajan kasvu sekä varustautuminen sekä etätöihin että -opiskeluun.
Applen puettavien ja kodin laitteiden sekä muiden lisävarusteiden, sisältäen myös kolmannen osapuolen tuotteiden myynnin, tuoma liikevaihto kasvoi heinä-syyskuussa 20,7 prosenttia 7,876 miljardiin dollariin. Segmentin tärkeimpiä tuotteita ovat Apple Watch ja AirPods-kuulokkeet.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple ei enää nykyisin kerro toimittamiensa laitteiden määriä. Apple lopetti iPhone-, iPad- ja Mac-toimitusmäärien raportoinnin loka-joulukuusta 2018 lähtien.
Applen palveluliikevaihto kasvoi nyt heinä-syyskuussa 16,2 prosenttia vuodentakaisesta 14,549 miljardiin dollariin.
Merkittävä osa Applen palveluliikevaihdosta kertyy sen ottamasta osuudesta App Storen kautta tapahtuvista sovellusten maksuista. Apple toi lisäksi saataville viime vuonna useita uusia palveluja (Apple Arcade -pelipalvelu, Apple Card -luottokortti ja Apple News+ -lehtitilauspalvelu Pohjois-Amerikassa, Apple TV+ -videotilauspalvelu), minkä lisäksi esimerkiksi Apple Music on tärkeä osa palveluliiketoimintaa. Apple hallitsee nyt yhteensä 585 miljoonaa maksullista tilausta sen omiin palveluihin ja App Store -sovelluksiin.
Applen tuotemyynnin bruttokate oli heinä-syyskuussa 29,8 prosenttia. Palveluiden bruttokate ylsi 66,9 prosenttiin. Bruttokate on käytännössä suoritteiden myyntihinta vähennettynä niiden suorilla valmistus- ja toimituskustannuksilla. Kokonaisuutena tuotteet ja palvelut yhteenlaskettuna Applen bruttokate oli 38,2 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Maantieteellisesti Applen liikevaihto kasvoi 4,7 prosenttia Amerikoissa, 13,1 prosenttia Euroopassa, 0,8 prosenttia Japanissa ja 13,0 prosenttia Aasian alueella lukuun ottamatta Kiinan aluetta, jossa liikevaihto romahti 28,6 prosentilla. Tässä näkyy iPhone-myynnin suurempi merkitys Kiinassa, jossa myöskään iPad- ja Mac-myynti ei samalla tavalla saanut vetoapua etätyöskentelyn lisääntymisestä.
”Mahtava syyskuun neljänneksen suorituksemme päättää merkittävän tilikauden, jonka aikana saavutimme kaikkien aikojen ennätykset liikevaihdossa, osakekohtaisessa tuloksessa ja vapaassa kassavirrassa huolimatta äärimmäisen vaihtelevasta ja haastavasta makroympäristöstä”, kommentoi Applen talousjohtaja Luca Maestri. ”Myyntimme ja asiakkaidemme vertaansa vailla oleva uskollisuus ajoivat aktiivisten käytössä olevien laitteiden määrän uuteen kaikkien aikojen ennätykseen kaikissa merkittävissä tuotekategorioissamme. Palautimme myös lähes 22 miljardia dollaria osakkeenomistajille neljänneksen aikana, säilyttäessämme tavoitteemme päästä nettokassaneutraaliin asemaan ajan kanssa.”
Applella oli syyskuun raportointineljänneksen lopussa kassassa rahana ja sijoituksina 191,83 miljardia dollaria. Korollisilla veloilla vähennetty nettokassa oli 79,394 miljardia dollaria.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »