Apple on pikku hiljaa kasvattanut panostuksiaan oman hakukoneensa luomiseksi, toteaa Financial Times uudessa raportissaan.
Apple ei tällä hetkellä tarjoa yleistä verkkohakua, vaan se on tehnyt Googlen kanssa rahakkaan sopimuksen, jonka myötä Google toimii oletushakukoneena Apple-laitteissa. Halutessaan asetuksista käyttäjä pystyy vaihtamaan Applen käyttöjärjestelmän ja Safari-verkkoselaimen käyttämää hakukonetta.
Eri arvioiden mukaan Google maksaa Applelle vuosittain jopa 8-12 miljardia dollaria oletushakukoneen paikastaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen ja Googlen välinen järjestely on kuitenkin uhattuna. Yhdysvaltojen oikeusministeriö on nostanut muun muassa tämän sopimuksen keskeiseksi osaksi Googlea vastaan nostamaansa kilpailuoikeudellista syytettä. Oikeusministeriön mukaan Googlella on hakupalveluissa ja hakumainonnassa hallitseva monopoliasema, jota sen väitetään käyttäneen ja suojelleen lainvastaisilla, kilpailua rajoittavilla ja pois sulkevilla keinoilla ja sopimuksilla.
Spekulaatiot Applen mukaan lähdöstä hakukonebisnekseen eivät ole uusia, vaan juontavat juurensa jo ainakin vuoteen 2014, jolloin nähtiin ensimmäiset merkit Applen verkkosivuja läpikäyvästä keräimestä. Apple itse vahvisti Applebotin olemassa olon vuonna 2015. Viime vuosina Applebotin aktiivisuuden on havaittu kasvaneen merkittävästi.
Applebotin tietoja on hyödynnetty toistaiseksi muun muassa Sirin yhteydessä sekä verkkosivuehdotuksissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applelle oman hakukonevalmiuden kehittäminen voi olla myös varasuunnitelma siinä tapauksessa, että sen houkuttelevan diilin jatko Googlen kanssa ei olisi enää tulevaisuudessa mahdollista.
Osana raporttiaan Financial Times nostaa esiin muun muassa uuden iOS 14 -version tänä syksynä tuoman muutoksen, jossa käyttöjärjestelmän hakutoiminto tarjoaa nyt valikoituja Applen omia hakutuloksia ja linkkejä suoraan verkkosivuille.
Lisäksi raportissa noteerataan John Giannandrean rekrytointi vuonna 2018 Googlelta Applen tekoälystä ja Siristä vastaavaksi johtoryhmän jäseneksi. Giannandrea oli toiminut Googlella myös sen hakukoneen johtajana.
”Heillä on vakavasti otettava tiimi, jolla uskon olevan kokemusta ja syvyyttä, jos he haluaisivat, rakentaa yleisemmän tason hakukone”, kommentoi nykyisin Sequoia Capitalissa pääomasijoittajana toimiva entinen Googlen suunnittelujohtaja Bill Coughran Financial Timesille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kokonaisuutena Applen omaa hakukonetta vastaan puhuu kenties vahviten se, ettei Apple perinteisesti ole rakentanut liiketoimintamalliaan mainosrahoitteisuuden varaan. Hakukoneliiketoimintaan lähtö merkitsisi tähän perustavaa laatua olevaa muutosta. Lisäksi lähtökohtaisesti hyvän hakukoneen rakentaminen on ristiriidassa Applen yksityisyysteesien kanssa. Yleinen ymmärrys on, että mahdollisimman hyvän hakukoneen kehittäminen on lopputulosta suurista datamääristä, sisältäen myös käyttäjiin liittyviä tietoja.
Hakuun liittyvää mainosliiketoimintaa Apple itse on toistaiseksi harjoittanut App Store -sovelluskaupassaan, jossa sovelluskehittäjät voivat nykyisin nostaa sovelluksiaan esiin myös maksetulla mainonnalla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »