Ensimmäiset raportit elokuvayhtiö Metro-Goldwyn-Mayer eli MGM:n yrityksistä myydä uusimman James Bond -elokuvan 007 No Time To Dien oikeudet eri suoratoistopalveluille kuultiin jo viime viikonloppuna.
Tuolloin MGM:n kerrottiin pyytäneen tarjouksia muun muassa Applelta ja Netflixiltä.
Nyt The Hollywood Reporter puolestaan kertoo, että Applen tarjous No Time To Dien vuoden mittaisista suoratoisto-oikeuksista oli 350-400 miljoonaa dollaria eli noin 300-340 miljoonaa euroa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tämä ei kuitenkaan riittänyt MGM:lle, jonka tavoitteena oli 650-750 miljoonaa, tai jopa yhden lähteen mukaan 800 miljoonaa dollaria.
007 No Time To Dien ensi-iltaa elokuvateattereissa on jouduttu siirtämään jo kahdesti koronavirustilanteesta johtuen. Alun perin elokuvan julkaisun piti tapahtua ensimmäisillä markkinoilla jo maaliskuussa, josta ensi-iltaa lykättiin marraskuulle. Lokakuun alussa ilmoitettiin toisesta lykkäyksestä, kun elokuvan ensi-ilta siirrettiin huhtikuun 2021 alkuun.
Puolenkaan vuoden päästä koronatilanne ei välttämättä kuitenkaan ole helpottanut lainkaan nykyisestä, joten elokuvan suosio elokuvateattereissa on edelleen suuri kysymysmerkki ja samalla myös riski sen tuottajille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
The Hollywood Reporterin mukaan MGM:lle juoksevat parhaillaan 1 miljoonan dollarin kuukausittaiset korkokulut sen panostuksista 007 No Time To Die -elokuvaan. Lisäksi luonnollisesti koronapandemia on vaikuttanut elokuvayhtiön liiketoimintaan muutenkin heikentävästi kuin vain Bond-elokuvan osalta.
The Hollywood Reporter kertoo, että suoratoistopalvelujen osalta käydyissä keskusteluissa ainoastaan Apple oli sen verran kiinnostunut 007 No Time To Diesta, että se teki MGM:lle kunnon rahallisen tarjouksen. Sekin jäi kuitenkin kauas MGM:n tavoittelemasta summasta, eikä näillä näkymin diiliä ainakaan toistaiseksi ole syntymässä. Elokuvan ensi-illan mahdollinen lykkääminen entisestään voi kuitenkin yhä muuttaa tilannetta alkuvuodesta.
Tavallisesti Bond-elokuvat ovat yleensä olleet lähes varmoja menestyksiä elokuvateattereissa, ja Applelle uuden elokuvan ensi-illan hankinta osaksi Apple TV+ -suoratoistopalvelua tai erikseen vuokrattavaksi olisi mittava peliliike.
Kuluvan vuoden aikana monien elokuvien julkaisu on jo siirtynyt teattereista verkon suoratoistopalveluihin. Esimerkiksi Apple hankki omaan Apple TV+ -palveluunsa Tom Hanksin sotalaivaelokuvan Greyhoundin 70 miljoonalla dollarilla Sonylta. Tässä kaupassa Apple sai elokuvan käyttöönsä 10 vuodeksi, kun 007 No Time To Dien osalta keskusteluissa olivat vain vuoden mittaiset oikeudet.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tulevista elokuvista Apple on hankkinut oikeudet Martin Scorsesen seuraavaan elokuvaan raportoidusti 200 miljoonalla dollarilla ja Will Smithin Emancipation-elokuvaan 120 miljoonalla dollarilla. Apple TV+:n sisältöbudjetiksi on raportoitu jopa 6 miljardia dollaria.
Mobiilialan näkökulmasta 007 No Time To Dien kaupittelu ja mahdollinen myynti erityisesti Applelle olisivat mielenkiintoisia myös sen kannalta, että Nokia-puhelimet ovat HMD Globalin kumppanuuden myötä näkyvästi esillä elokuvassa, ja Nokia-puhelinyhtiö HMD Global on rakentanut elokuvan ympärille myös omaa toistaiseksi historiansa suurinta markkinointikampanjaasa huolimatta elokuvan myöhästymisestä.
Uudessa elokuvassa nähdään Nokia-puhelimista ensimmäisen 5G-älypuhelimen Nokia 8.3 5G:n lisäksi Nokia 7.2, Nokia 5.3 ja Nokia 3310. Mikäli Apple ostaisi 007 No Time To Dien, olisi mielenkiintoista nähdä julkaisisiko Apple elokuvan sellaisenaan vai ostaisiko se kenties Nokia-puhelimet vielä pois elokuvasta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »