Yhdysvaltojen kongressin kilpailuoikeuteen keskittyvä komitea on julkaissut 16 kuukautta kestäneen tutkintantansa loppuraportin.
Kovin yllättävää ei ole, että kilpailuoikeuteen keskittyvän poliitikkokomitean mielestä niin Amazonilla, Applella, Facebookilla kuin myös Googlella kaikilla on ”monopoliasema” eri saroilla. Käytännössä raportissa on vedetty mutkat suoriksi ja nostettu esiin kaikki mahdolliset alueet, joissa teknologiajättien asema on vahva ilman minkäänlaista perusteellisempaa analyysia todellisista vaikutuksista tai huomioimatta sitä, ettei monilta osin teknologiajättienkään toiminta poikkea yleisistä markkinakäytännöistä.
Näin kongressin komitean mukaan esimerkiksi Amazon hallitsee verkkokauppaa, ja sen omat tuotemerkit ovat paha asia, vaikka käytännössä kaikilla merkittävillä kauppaketjuilla ympäri maailman on vuosikymmenten ajan ollut kaupan omia tuotemerkkejä aivan samalla tavalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlen puolestaan nähdään hyödyntävän monopoliasemaansa hakumarkkinoilla ja vahvistavan sitä kilpailua heikentävillä toimilla esimerkiksi mitä tulee Android-käyttöjärjestelmään ja siihen liittyviin valmistajasopimuksiin sovellusten esiasentamisesta.
Applen osalta sillä puolestaan on monipoliasema sovelluskaupan osalta sen omissa laitteissa, mikä heikentää Applen kanssa kilpailevien sovellusten asemaa.
Facebook puolestaan on hankkinut komitean mielestä monopoliaseman ostamalla Instagramin ja WhatsAppin kilpailua vähentääkseen. Komitean kritiikkiä tältä osin Facebookia kohtaan on vaikea ymmärtää, sillä kummatkin yritysostot saivat aikanaan kilpailuviranomaisilta puhtaat paperit ja Facebook sai ne näin ollen toteuttaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Näyttää kuitenkin selvältä, että vaikka suuria teknologiajättejä kohtaan kohdistetut syytökset ovat monilta osin pehmoisia, tulee yleisellä mielipiteellä ajan myötä olemaan vaikutuksensa säätelyyn. Yhdysvaltojen lisäksi myös Euroopan komissiolla on käynnissä tutkintoja muun muassa sovelluskauppojen osalta.
Teknologiajätit ovat puolustautuneet raporttia vastaan tiukasti. Esimerkiksi Applen mukaan sillä ei ole hallitsevaa osuutta millään markkinoilla. ”Yhtiöllämme ei ole hallitsevaa markkinaosuutta missään kategoriassa, jossa teemme bisnestä”, kommentoi Apple ja muistutti samalla App Store -sovelluskaupan ja yleisen sovellusten ekosysteemin luomista mittavista uuden liiketoiminnan mahdollisuuksista.
Google puolestaan on muistuttanut ilmaisten palvelujensa merkittävyydestä. ”Amerikkalaiset eivät yksinkertaisesti halua kongressin rikkovan Googlen tuotteita tai heikentävän ilmaisia palveluja, joita he käyttävät joka päivä. Kilpailuoikeudellisen lainsäädännön tehtävänä on suojella kuluttajia, ei auttaa kaupallisia kilpailijoita”, Google totesi.
Yhdysvaltojen kongressin komitean raportissa suositellaan ”rakenteellisia erotuksia” yhtenä ratkaisuna esitettyihin kilpailutilanteen ongelmiin. Lisäksi suuria teknologiajättejä halutaan estää suosimasta omia palvelujaan muiden kustannuksella, lisäävän yhteensopivuutta ja mahdollistavan helpon tietojen siirron, jotta palveluiden vaihtaminen olisi helpompaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainituissa rakenteellisissa erotuksissa ei ole välttämättä kyse yhtiöiden pilkkomisesta osiin – esimerkiksi Instagramin tai WhatsAppin erottamisesta omiksi itsenäisiksi yhtiöikseen Facebookista – vaan kyseeseen voivat tulla myös esimerkiksi saman yrityksen sisällä eri osastojen tiukka erottaminen toisistaan mitä tulee esimerkiksi käyttäjätietojen jakoon.
Nähtäväksi jää, miten kongressin komitean suuria teknologiajättejä kohtaan kriittinen raportti tulee aikanaan vaikuttamaan mahdolliseen uuteen lainsäädäntöön ja millaisia uusia vaatimuksia, rajoituksia tai edellytyksiä ehdotetuista ratkaisuista tullaan lopulta ottamaan käyttöön.
Yhdysvalloissa republikaanit eivät tue kaikilta osin demokraattivetoisen komitean loppuraportin päätelmiä, ja uuden lainsäädännön vieminen läpi vaatisi tukea myös senaatilta ja presidentiltä. Paljon riippuukin myös siitä, millaiseksi päättäjien kokoonpano muodostuu tulevien vaalien jälkeen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »