Google on tiukentamassa käytäntöjään ja ennen kaikkea sääntöjensä toimeenpanoa mitä tulee Google Playssa jaeltaviin sovelluksiin ja sovellusten sisäisiin ostoihin niissä.
Asiasta raportoivan Bloombergin mukaan Google aikoo selventää vaatimusta, jonka mukaan useimpien sovellusten tulee Google Playn sääntöjen mukaan käyttää Googlen maksujärjestelmää sovellusten sisäisiin ostoihin, jos ne haluavat sovelluksensa saataville Google Playn kautta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlelta odotetaan toimia, ”päivitettyjä ohjesääntöjä”, asiassa mahdollisesti jo ensi viikolla.
Vaikka Google Playn säännöt ovat tähänkin asti edellyttäneet Googlen maksujärjestelmän tarjoamista digitaalisen sisällön ostoihin, on Google antanut todellisuudessa monien sovelluskehittäjien jättää tämän huomiotta ilman seuraamuksia. Näitä sovelluksia ovat esimerkiksi Netflix, Spotify, Match Groupin Tinder ja Epic Games.
Epic Gamesin Fortnite-pelin Google kuitenkin heitti aiemmin tänä kesänä ulos Google Play -kaupasta samalla tavalla kuin Apple omalta osaltaan App Storesta sen jälkeen, kun Epic lisäsi peliinsä oman suoramaksutavan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple ja Google pidättävät sovelluskauppojensa maksujärjestelmien kautta suoritetuista maksuista 30 prosentin palkkion itselleen. Poikkeus tähän ovat yli vuoden kestävät tilaukset, joissa osuus on 15 prosenttia.
Googlen ottaman tiukemman linjan odotetaan johtavan muun muassa Netflixin ja Spotifyn päivittävän jatkossa Android-sovelluksensa lähemmäs sovelluksiaan Applen laitteille. Niissä palvelut eivät tarjoa lainkaan mahdollisuutta liittyä tilaajaksi itse sovelluksessa. Jos palveluiden käyttäjäksi liittyy niiden verkkosivujen kautta, eivät Apple ja Google saa osuutta palvelujen tilausmaksuista.
Raportoidusti Google on antamassa sovelluskehittäjille aikaa uuteen tiukempaan linjaan mukautumiseen, eli esimerkiksi Netflixiä tai Spotifyta ei olla vielä heti poistamassa Google Play -kaupasta.
Tarkat yksityiskohdat Googlen suunnittelemasta muutoksesta ovat vielä hämärän peitossa. Sinällään olemassa olevien sääntöjen toimeenpanon tiukentaminen on tapahtumassa nyt yllättävällä hetkellä, sillä sovelluskauppojen vahva markkina-asema on tutkinnan kohteena niin Yhdysvalloissa kuin Euroopassakin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Erityisesti sovelluskehittäjien tyytymättömyys on kuitenkin kohdistunut Appleen, jonka osalta tilanne eroaa Googlesta siltä osin, ettei Applen iOS- ja iPadOS-laitteissa voi olla muita sovelluskauppoja kuin App Store. Androidille kehittäjät voivat jaella sovelluksiaan suoraan verkkosivuiltaan tai esimerkiksi muissa sovelluskaupoissa, joiden suosio on kuitenkin Google Playhin verrattuna vähäinen.
Sovellusten ja sovelluskauppojen välisten erimielisyyksien syventyminen on yksi tämän vuoden ilmiöistä. Aiemmin tällä viikolla julkisuuteen tuli uusi Coalition for App Fairness -yhteenliittymä, jonka tavoitteena on pyrkiä vaikuttamaan Applen App Store -käytäntöjen muuttamiseksi oikeuden tai lainsäädännön kautta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »