Huaweilta odotettiin alun perin tänään tuotejulkistuksia sen Berliinin IFA-messujen yhteydessä pitämässä virtuaalitilaisuudessa, mutta tuotejulkistuksia päätettiinkin lykätä – ilmeisesti 10. syyskuuta asti, jolloin Huawei avaa myös tämän vuoden Huawei Developer Conference -kehittäjätapahtumansa.
Huawein sisarbrändin Honorin odotetaan kuitenkin edelleen julkistavan uusia laitteita jo huomenna 4. syyskuuta IFA-messujen yhteydessä.
Tuotejulkistusten sijaan Huawein kuluttajaliiketoiminnan Euroopan johtaja Walter Ji keskittyi kertomaan tänään pitämässään puheenvuorossa Huawein sitoutumisesta sen eri laitteista koostuvaan strategiaan, Eurooppaan kuin myös sen asiakkaiden palvelemiseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jopa Huawein tulevaisuus kokonaisuudessaan on viime aikoina kyseenalaistettu, kun Yhdysvallat on entisestään tiukentanut yhtiölle asettamia rajoituksiaan.
Yhdysvallat asetti Huawein jo viime vuoden toukokuussa kieltolistalle, joka kieltää yhdysvaltalaisen teknologian myynnin Huaweille. Tämä on näkynyt kuluttajille toistaiseksi eniten siinä, ettei uusissa Huawei- ja Honor-laitemalleissa enää ole esiasennettuna Google Play -sovelluskauppaa eikä muitakaan Google-palveluja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Viime vuoden toukokuulta tämän vuoden elokuulle asti voimassa oli myös Yhdysvaltojen väliaikainen yleinen lisenssi liiketoimiin Huawein kanssa. Tämä oli tarkoitettu ennen kaikkea mahdollistamaan Yhdysvalloissa rajatusti käytössä olevien Huawein verkkolaitteiden jatkuvat tuki ja päivitykset.
Huawein mukaan väliaikaisen lisenssin päättymisellä ei ole vaikutusta sen kuluttajatuotteiden päivityksiin tai asiakastukeen. Myös Google-palvelut säilyvät laitteissa, joissa ne ovat valmiina mukana olleet.
Tieto on merkittävä, sillä yhteensä Huawein laitteilla on 700 miljoonaa käyttäjää ympäri maailman.
Google-palvelujen sisällyttämisen estyttyä uusissa laitemalleissa, on Huawei panostanut tänä vuonna runsaasti oman AppGallery-sovelluskauppansa kehittämiseen. Tämä on näkynyt kasvavien paikallisten tiimien rekrytoimisena useissa maissa sovelluskaupan asioita hoitamaan ja lisää sovelluksia mukaan houkuttelemaan – myös Suomessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tänään Huawei kertoi uusia lukuja AppGallery-sovelluskaupan kasvusta. Huawein mukaan AppGallerylla on jo maailmanlaajuisesti 460 miljoonaa käyttäjää kuukausitasolla, joista 33 miljoonaa EU-alueella. Aiemmin kerrotut vastaavat luvut ovat olleet 400 ja 26 miljoonaa.
Vuoden alkupuoliskolla AppGallerysta on tehty maailmanlaajuisesti yli 184 miljardia sovelluslatausta. Aiemmin Huawei on viestinyt sovelluskauppansa latausmäärän yltäneen 210 miljardiin vuoden ajalla.
Huawein rekisteröityneiden sovelluskehittäjien lukumäärä on noussut nyt yli 1,6 miljoonaan, missä on kasvua 76 prosenttia viime vuoden alkupuoliskolta.
Huawein mukaan AppGalleryyn tulee sovelluksia lisää yli 5 000 sovelluksen kuukausivauhdilla, ja sen HMS Core -taustapalvelut on otettu käyttöön jo yli 81 000 sovelluksessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawei onkin pikku hiljaa saanut tilkittyä joitakin aukkoja AppGalleryn valikoimasta, mutta sovelluskaupasta on edelleen saatavissa karkeasti vain noin kolmannes Google Playn listausten mukaan Suomessa suosituimmista sovelluksista.
Laitestrategiansa ennallaan säilymisen ja sovelluskauppansa kehittymisen lisäksi Huawei kertoi tänään Saksan IFA-messujen yhteydessä pitämässään puheenvuorossaan ennen kaikkea sitoutumisestaan Eurooppaan.
Huaweilla on Euroopassa pääkonttorit Saksassa ja Puolassa sekä lisäksi 23 tutkimus- ja tuotekehityskeskusta, joista kaksi myös Suomessa – Helsingissä ja Tampereella. Euroopassa Huaweilla on yli 11 000 työntekijää, näistä 8 500 Länsi-Euroopassa. Viime vuonna Huawei jätti myös eniten patenttihakemuksia Euroopassa, ja Huawein antaman arvion mukaan Huawein toiminta tuki vuonna 2019 Euroopassa kaikkiaan 223 000 työpaikkaa.
Huawein mukaan se on sitoutunut jatkossakin Eurooppaan.
Tästä osoituksena tänään Huawei kertoi investoivansa Euroopassa muun muassa uusiin suurikokoisiin lippulaivamyymälöihin, joita on tarkoitus olla toiminnassa tämän vuoden loppuun mennessä yhteensä kahdeksan eri suurimmissa Euroopan maissa. Lisäksi Huaweilla on Euroopassa 32 pienempää Experience Store -myymälää, yksi näistä myös Suomessa Helsingin keskustassa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »