Älypuhelimia, muita laitteita ja eri palveluita myyvä Xiaomi onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan huhti-kesäkuussa 3,1 prosentilla vuotta aiemmasta 53,4 miljardiin juaniin huolimatta maailmaa ravisuttaneesta koronavirustilanteesta ja tuotannon häiriintymisestä Intiassa.
Tämän päivän kurssilla Xiaomin huhti-kesäkuun liikevaihto vastaa reilua 6,5 miljardia euroa.
Xiaomin oikaistu nettotulos kuitenkin laski vuodentakaisesta 7,2 prosenttia 3,37 miljardiin juaniin eli reiluun 400 miljoonaan euroon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomi raportoi osana liikevoittoaan sen yli 300 eri yhtiöön tekemien sijoitusten arvonmuutoksista, joten liikevoitto heiluu merkittävästi eri raportointijaksoina eikä myöskään kerro kovin hyvin Xiaomin varsinaisen liiketoiminnan kehityksestä. Huhti-kesäkuulta Xiaomi raportoi 131,7 prosenttia kasvaneen 5,41 miljardin juanin liikevoiton.
Xiaomin liikevaihto älypuhelimista laski huhti-kesäkuussa 1,2 prosenttia vuodentakaisesta 31,6 miljardiin juaniin. Koko Xiaomin bisneksestä älypuhelinmyynnin osuus oli noin 60 prosenttia.
Xiaomi kertoo toimittaneensa 28,3 miljoonaa älypuhelinta, 12 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden huhti-kesäkuussa. Myytyjen puhelinten keskihinta nousi keski- ja korkean hintaluokan myynnin vetämänä kuitenkin 11,8 prosenttia ja vastasi noin 136 euroa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Älypuhelimissa Xiaomi on viime aikoina voittanut runsaasti markkinaosuutta Euroopassa. Sen sijaan Intian markkinoilla se on kärsinyt liikkumisrajoituksista kuin myös tuotantolaitosten sulkemisesta, jonka takia Xiaomille tärkeällä Intian markkinalla sen älypuhelinaktivoinnit olivat yhä heinäkuussakin vasta 72 prosentin tasolla verrattuna tammikuuhun. Xiaomin mukaan myyntiä Intiassa rajoitti tuotteiden rajoitettu tuotantokapasiteetti.
Xiaomin muiden laitteiden, sen IoT- ja lifestyle-tuotteiden segmentin, liikevaihto kasvoi 2,1 prosenttia 15,3 miljardiin juaniin. Xiaomin mukaan pölynimureiden ja reititinten myynti kasvoi, televisioiden ja läppäreiden puolestaan laski 12,2 prosentilla.
Xiaomin palvelujen liikevaihto jatkoi vahvassa kasvussa nousten huhti-kesäkuussa 29,0 prosenttia vuodentakaisesta 5,9 miljardiin juaniin. Xiaomin mukaan sen MIUI-ohjelmistolla oli kesäkuussa yli 343 miljoonaa käyttäjää. Pääosa Xiaomin palvelubisneksestä tapahtuu vielä Kiinassa. Se käsittää muun muassa yhtiön sovelluskaupan ja mainonnan Xiaomin sovelluksissa.
Markkinoilla Xiaomin tulosjulkistus otettiin vastaan positiivisesti lähes 6 prosentin kurssinousulla tänään. Tänä vuonna Xiaomin osakekurssi on noussut nyt yli 70 prosenttia 19,16 Hongkongin dollariin. Pörssiin Xiaomi listautui 17 dollarin listautumishinnalla kesällä 2018. Alimmillaan sen osakekurssi kävi viime marraskuussa alle 8,5 dollarissa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »