Sekä S-ryhmä että K-ryhmä ovat yllättäen samana päivänä kertoneet omiin sovelluksiinsa tulevista uusista ravintolaskuriominaisuuksista.
Uudet ominaisuudet kertovat etukorttien perusteella kerättyjen ostotietojen perusteella omien ostojen ravintosisällöstä yhteenvetona ja suhteessa suosituksiin.
S-ryhmän osalta uusi Ravintolaskuri on tulossa osaksi S-mobiilin Omat ostot -palvelua lähiviikkoina. Ravintolaskurin beetatestiversio on jo nyt testattavana pilottiryhmällä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
K-ryhmän verkkosivujen ja K-Ruoka-sovelluksen sisältämään K-Ostokset-palveluun uusi Ravintovalinnat-ominaisuus puolestaan on tulossa syksyn aikana.
”Ruoan terveellisyydestä on puhuttu pitkään, mutta ravintolaskurin avulla ostoskorin terveellisyyden seuraamisesta tulee helpompaa kuin koskaan. Omat ostot -palvelulla on jo lähes 400 000 käyttäjää ja puolet käyttäjistä kertoo tietojen vaikuttavan ostopäätöksiin. Palveluun on erityisesti toivottu tietoa ravitsemuksesta. On hienoa, että olemme kehittäneet asiakkaillemme maailmanluokan palvelun yhdessä tieteen huippuasiantuntijoiden kanssa”, kertoo asiakkuusjohtaja Pekka Litmanen S-ryhmästä.
”Haluamme tarjota keräämämme asiakaskohtaisen ostotiedon pohjalta hyödyllisiä palveluja asiakkaillemme. Ravitsemukseen ja hyvinvointiin liittyvä datapohjainen näkymä on ominaisuus, jota asiakkaat ovat toivoneet K-Ostoksiin heti palvelun julkaisusta lähtien. Asiakkaat ovat olleet tiiviisti mukana Ravintovalintojen kehitystyössä”, kertoo puolestaan K-ryhmän analytiikasta, datasta ja kanta-asiakkuuksista vastaava johtaja Minna Vakkilainen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
S-ryhmän mukaan sen Ravintolaskuri näyttää hiilihydraattien, sokerin, kuidun, proteiinien, rasvan ja tyydyttyneiden rasvojen sekä suolan osuuden ruokavaliosta ja vertaa niitä suosituksiin. Kaikista ravintoarvoista pääsee porautumaan yksittäisen tuotteen tasolle saakka. Palvelu myös kannustaa palautteen avulla kohti terveellisempää ruokavaliota ja ohjaa lukemaan lisää ravintosisällöistä. Omat ostot -palvelusta näkee myös esimerkiksi kasvisten ja hedelmien, lihan ja kalan osuuden.
Tutkimusten mukaan yhdeksän kymmenestä suomalaisesta syö liikaa suolaa.
”Jos noin 2,4 miljoonaa asiakasomistajaa ottaa ravintolaskurin käyttöön ja esimerkiksi pudottaa sen avulla suolan määrää, tällä voi olla tosi suuri vaikutus. Olemme tehneet ruokakauppojen valikoimassa pitkään töitä kohti fiksumpia valintoja ja laskuri on tärkeä jatkumo pitkäjänteiselle työlle”, sanoo valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta.
K-ryhmä puolestaan kertoo, että sen Ravintovalinnat näyttää asiakkaan kulutuksen suolan, sokerin, kasvisten, kalan ja punaisen lihankin määrien osalta viimeksi kuluneen vuoden ajalta. Tuotteiden ravintoarvoja koskevat tiedot tulevat palveluun pääosin kansallisen tuotetietopankin kautta. Omaa kulutustaan voi verrata kansallisiin ravitsemussuosituksiin ja asettaa tavoitteita esimerkiksi suolan vähentämiseksi tai kalan lisäämiseksi ostoksissa.
”Asiakas voi halutessaan asettaa itselleen tavoitteita vaikkapa suolan vähentämiseksi. Tällöin asiakas saa palvelusta tietoa omasta suolankulutuksestaan ja näkee esimerkiksi listauksen tuotteista, joista suolaa kertyy eniten omaan ostoskoriin. Kaikkiaan tavoitteena on tarjota datan pohjalta näkymä omiin valintoihin suhteessa virallisiin ravitsemussuosituksiin. Moni yllättyy varmasti siitä, mistä oma suolan- tai sokerinkulutus oikeasti koostuu”, Vakkilainen toteaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Moni ei hahmota, mistä ruokatuotteista esimerkiksi suola, rasvat tai kuidut tulevat. Laskurin mahtavin puoli on se, että ruokavaliota voi tarkastella tuotetasolla ja se voi paljastaa esimerkiksi piilosuolan lähteen. Kuluttajaa ei jätetä yksin tiedon kanssa, vaan näytetään konkreettisesti, missä voi petrata ja annetaan vinkkejä parempien valintojen tekemiseksi”, sanoo Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm, joka on ollut mukana kehittämässä S-ryhmän laskuria.
S-ryhmä kertoo, että sen laskuri saa elintarvikepakkausten ravintosisällöistä, ja pakkaamattomille tuotteille, esimerkiksi hedelmille ja vihanneksille, ravintotiedot on haettu erikseen THL:n ylläpitämästä elintarviketietokanta Finelistä. Palvelussa käytettävät suositusarvot pohjautuvat suomalaisiin ravitsemussuosituksiin, Fineli-tietokantaan sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen.
S-mobiilin Omat ostot -palvelulla on jo lähes 400 000 käyttäjää ja K-Ostokset-palvelulla lähes 200 käyttäjää. Jo entuudestaan palveluilla on voinut seurata omien ostojen määrää, jakautumista ja kehitystä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »