Facebook on esitellyt osaksi palveluaan muun muassa pienyrityksille ja muille julkaisijoille suunnatun mahdollisuuden järjestää maksullisia verkkotapahtumia.
Sivujen omistajat voivat luoda verkkotapahtuman, asettaa sen hinnan ja kerätä maksut yhden Facebookin tarjoaman palvelun kautta. Verkkotapahtumassa on kyse videolähetyksestä, johon osallistujat pääsevät pääsymaksulla osallistumaan.
Erilaisten verkkotapahtumien merkitys on kasvanut tänä vuonna merkittävästi koronaviruspandemiaa seuranneiden liikkumisrajoitusten sekä yleisen etäisyyden ottamisen myötä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebookin mukaan uudet verkkotapahtumat ovat sivujen käytettävissä 20 maassa, nähtävästi myös Suomessa.
Auttaakseen pienyrityksiä Facebook on kertonut, ettei se ota itselleen osuutta uuden toimintonsa kautta järjestettyjen verkkotapahtumien pääsymaksuista ainakaan seuraavan vuoden aikana.
Tähän liittyen Facebook toruu kuitenkin myös Applea, sillä Apple ei ole joustanut säännöistään, joissa se edellyttää kaikkien App Storeen hyväksyttävien sovellusten tarjoavan digitaalisen sisällön ostomahdollisuuden sovelluksen sisäisenä ostona Applen maksujärjestelmän kautta. Näistä maksuista Apple pidättää itselleen 30 prosentin osuuden.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen ottama 30 prosentin osuus maksuista koskee myös Facebookin uutta toimintoa sen iPhone- ja iPad-sovelluksissa. Facebook on tuomassa Applen ottaman osuuden selkeästi näkyville verkkotapahtuman maksunäkymässä kertomalla, että ”Apple ottaa tästä ostoksesta 30 prosenttia”. Facebookin mukaan se on lähettänyt uuden toiminnon sisältävän sovelluspäivityksensä Applen hyväksyttäväksi.
Facebookin kertoman mukaan se oli yrittänyt neuvotella Applen kanssa mahdollisuudesta joustaa sen säännöistä pienyritysten hyväksi niiden liiketoimintaa vaikeuttaneessa koronavirustilanteessa, mutta Applea asia ei ole kiinnostanut. Se ei joustanut 30 prosentin osuudestaan eikä myöskään sallinut Facebookille sen oman maksutavan käyttöä.
Facebookin verkkoselainversiossa sekä Android-sovelluksessa maissa, joissa Facebook Pay -maksut ovat käytössä, pienyritykset saavat pitää 100 prosenttia myynnistään, jonka niiden Facebookin uuden toiminnon kautta järjestämät maksulliset verkkotapahtumat tuottavat.
Pienyritykset ovat Facebookille tärkeitä, sillä niiden suuri massa muodostaa palvelun mainostaja-asiakaskunnan selkärangan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »