Apple suojelee aineetonta omaisuuttaan tiukasti, ja monesti varmasti oikeutetustikin, mutta tuoreessa tapauksessa Apple näyttää menneen jälleen liian pitkälle.
Applen hampaisiin on nyt joutunut Super Healthy Kids -yrityksen Prepear-palvelu, joka tarjoaa apua perheen aterioiden suunnitteluun, hankintaan ja valmistamiseen, kertoo 9to5Mac-sivusto.
Applen mukaan Prepearin päärynälogo muistuttaa liiallisesti sen omenalogoa, ja Apple on vastustanut oikeuden kautta logolle haettua tavaramerkkiä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nopealla vilkaisulla logoissa ei kuitenkaan ole muuta yhteistä kuin se, että kummankin taustaideana on ollut hedelmä, ja Applen vaatimus vaikuttaa näin ollen pöyristyttävältä.
Myös Prepearin perustajat kokevat Applen vaatimukset vääriksi. Heidän mukaansa jo tuhansia dollareja maksanut riita Applen kanssa on johtanut siihen, että he ovat joutuneet vähentämään yhden työntekijän. Prepearin henkilöstömäärä on vain viisi, kun taas vastassaan sillä on maailman arvokkain yritys, jonka markkina-arvo lähentelee 2 biljoonaa dollaria.
Prepearin perustajien mukaan he kokevat kuitenkin taistelun Applen vaatimuksia vastaan olevan ”moraalinen velvollisuutensa”.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Prepearin esittämän mukaan Apple on aiemminkin vastustanut kymmeniä pienyritysten tavaramerkkihakemuksia logoista, joiden pohjana on ollut jokin hedelmä, ja monet ovat logoaan lopulta muuttaneet. ”Useimmilla pienyrityksillä ei ole varaa käyttää kymmeniä tuhansia dollareja, mitä Applea vastaan taistelu vaatisi”.
Prepear on myös aloittanut Change.org-palvelussa nimien keräämisen vetoomukseen, jonka tavoitteena on ”lopettaa Applen aggressiivinen vastustus yritysten hedelmälogoja vastaan”. Vetoomus on kerännyt jo lähemmäs 22 000 allekirjoitusta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »