Google kertoi suunnitelmistaan ostaa aktiivisuusrannekkeiden ja älykellojen valmistaja Fitbit jo viime marraskuun alussa. Kaupan toteutuminen odottaa kuitenkin yhä tarvittavia kilpailuviranomaishyväksyntöjä, muun muassa Euroopan komissiolta.
Google on tänään julkaissut kaupan etuja kilpailulle puolustavan puheenvuoron samalla, kun viime EU-komission on kertonut siirtävänsä kaupan tarkempaan syyniin. Komission piti lainsäädännön määräämän aikataulun mukaan hyväksyä tai siirtää Fitbit-kauppa toiseen tutkimusvaiheeseen 8. elokuuta mennessä, ja vaaka kääntyi lopulta jälkimmäiseen vaihtoehtoon.
Euroopan komission on kerrottu vaatineen Googlelta vielä lisäsitoumuksia olla käyttämättä Fitbit-tietoja hakukoneensa toiminnan edistämiseen sekä tarjoamaan kolmansille osapuolille yhtäläisen pääsyn Fitbit-käyttäjien tietoihin Googlen kanssa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Komissio on huolissaan Googlen omistukseen käyttäjistä kertyvistä lisätiedoista, joita se voisi hyödyntää eri tavoin.
Google on kertonut olevansa valmis antamaan komissiolle virallisen, laillisesti sitovan sitoutumuksen olla käyttämättä aktiivisuusrannekkeistaan ja älykelloistaan tunnetun Fitbitin käyttäjätietoja mainontaan liittyviin tarkoituksiin, esimerkiksi mainosten kohdentamiseen. Tätä pidemmälle meneviin sitoumuksiin se ei kuitenkaan ole ollut toistaiseksi valmis.
”Jatkaessamme työtä sääntelijöiden kanssa heidän kysymyksiinsä vastataksemme, halusimme jakaa lisätietoa siitä, kuinka uskomme tämän kaupan lisäävän valinnanmahdollisuuksia, ja luovan houkuttelevia tuotteita ja avualiaita palveluita kuluttajille”, toteaa Googlen laitteista ja niihin liittyvistä palveluista vastaava johtaja Rick Osterloh tänään julkaisemassaan kannanotossaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlen mukaan se on lähtemässä uutena toimijana mukaan kilpailluille markkinoille. ”Älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden osalta on olemassa elinvoimaista kilpailua. Apple, Samsung, Garmin, Fossil, Huawei, Xiaomi ja monet muut tarjoavat monenlaisia tuotteita eri hinnoilla. Me emme tällä hetkellä valmista tai myy tämänkaltaisia puettavia laitteita. Uskomme, että Googlen ja Fitbitin laitepanostusten yhdistäminen lisää kilpailua sektorilla, tehden seuraavan sukupolven laitteista parempia ja edullisempia”, kirjoittaa Osterloh.
Googlen muille laitevalmistajille tarjoama Wear OS -käyttöjärjestelmä, aiemmalta nimeltään Android Wear, on toistaiseksi jäänyt markkinoille sivurooliin Applen, Samsungin ja Huawein menestyessä omilla alustoillaan.
Ennen kaikkea Euroopan komissiossa ollaan oltu huolissaan kuitenkin käyttäjätietojen kohtalosta.
Fitbit korosti jo yrityskaupan julkistuksen yhteydessä, ettei se koskaan myy käyttäjien henkilökohtaisia tietoja eikä Googlen mukaan Fitbitin terveys- ja hyvinvointitietoja tulla käyttämään myöskään Googlen mainosten kohdentamiseen. Lisäksi käyttäjillä on mahdollisuus tutkia, siirtää tai poistaa tietonsa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tätä Google korostaa jälleen. ”Kauppa liittyy laitteisiin, ei dataan”, toteaa Osterloh tänään kannanotossaan ja toisti sitoumuksen olla käyttämättä tietoja mainontaan liittyvissä asioissa. ”Tarjouduimme hiljattain antamaan laillisesti sitovan sitoumuksen Euroopan komissiolle liittyen Fitbitin dataan käyttöömme.”
Osterlohin mukaan Google aikoo jatkaa viestintää komission kanssa asian ratkaisemiseksi sen syvemmän tutkinnan aikana.
Myös Yhdysvaltojen oikeusministeriö on aloittanut tutkinnan Googlen Fitbit-kaupasta. Yleisesti oikeusministeriön ei ole odotettu asettavan merkittäviä ehtoja kaupan läpiviennille. Googlella ei ole hallitsevaa markkina-asemaa puettavissa laitteissa eikä Fitbit myöskään ole puolestaan enää tätä nykyä kovin merkittävä toimija markkinoilla.
Googlen yrityskauppa on kuitenkin sikäli mielenkiintoinen, että se tapahtuu aikana, jolloin Yhdysvalloissa poliitikot ja viranomaiset ovat kokonaisuutena alkaneet suhtautua huomattavasti tiukemmin teknologiajättien suuruuteen ja kasvaneeseen valtaan. Maassa onkin käynnissä useampia laajoja kilpailuoikeudellisia tutkimuksia teknologiayhtiöiden, kuten Googlen, Applen, Amazonin ja Facebookin, toiminnasta. Näiden yhtiöiden johtajat olivat myös viime viikolla kongressin kilpailukomitean kuultavina.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Google on sopinut maksavansa Fitbitistä 7,35 dollaria osakkeelta eli yhteensä 2,1 miljardia dollaria, vajaat 1,9 miljardia euroa. Googlen tarjoama hinta oli yli 70 prosenttia korkeampi kuin Fitbitin osakkeen kurssi pörssissä viime viikolla vielä ennen huhuja kaupasta. Kurssi oli jo tätä ennen saanut nostetta yleisistä myyntispekulaatioista. Korkeimmillaan osake noteerattiin yli 47 dollarissa vuonna 2015.
Fitbitin tulevaisuuden näkymät olivat viime aikoina heikentyneet, kun aktiivisuusrannekkeiden markkinoita ovat vallanneet halvat kiinalaiskilpailijat ja toisaalta Fitbit ei ole pystynyt kasvattamaan omaa liiketoimintaansa tarpeeksi älykelloissa. Fitbit oli aikanaan yksi ensimmäisiä merkittäviä laitevalmistajia aktiivisuusrannekkeissa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »