Apple on julkaissut vuoden 2020 toisen neljänneksen eli huhti-kesäkuun tuloksensa. Tulosnumerot olivat vahvat koronavirustilanteesta huolimatta, ja osittain sen seurauksista johtuenkin.
Applen liikevaihto huhti-kesäkuussa ylsi 59,7 miljardiin dollariin verrattuna viime vuoden huhti-kesäkuun 53,8 miljardiin dollariin. Liikevaihto kasvoi 11 prosenttia, ja kasvu ylitti selvästi markkinaodotukset jotka ennakoivat vain reilun 52 miljardin dollarin liikevaihtoa. Applen pörssikurssi lähtikin tulosjulkistuksen jälkeen pörssin jälkikaupankäynnissä noin 5 prosentin nousuun.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen liikevoitto kasvoi huhti-kesäkuussa vuodentakaisesta 13,4 prosenttia 13,091 miljardiin dollariin ja nettotulos 12 prosenttia 11,253 miljardiin dollariin. Osakekohtainen tulos kasvoi 18,3 prosentilla 2,58 dollariin.
Apple ei antanut nyt raportoidulle neljännekselle ennakkoon minkäänlaista ohjeistusta edellisen neljänneksen tulosjulkistuksen yhteydessä.
Huhti-kesäkuun vuosineljännes oli toimintaympäristöltään tietenkin poikkeuksellinen johtuen maaliskuusta alkaen muun muassa Yhdysvalloissa ja Euroopassa koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi aloitetuista toimenpiteistä, muun muassa liikkumisrajoituksista ja liiketoimintojen sulkemisista. Samanaikaisesti laajan siirtymän etätöihin ja -opiskeluun on puolestaan yleisesti kerrottu kiihdyttäneen monilla alueilla tietokone- ja esimerkiksi tablettilaitemyyntiä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tämä näkyi myös Applen osalta – toimitusjohtaja Tim Cookin mukaan koronavirustilanne todennäköisesti heikensi iPhone- ja puettavien laitteiden myyntiä mutta kiihdytti Mac- ja iPad-myyntiä. Suurin yllätys Applen tuloksessa oli kuitenkin lopulta iPhone-liikevaihdon pysyminen plussalla vuodentakaiseen verrattuna, kun analyytikot odottivat sen osalta jopa 15 prosentin pudotusta.
”Apple ennätyksellisen kesäkuun neljänneksen synnyttivät kaksinumeroinen kasvu sekä tuotteiden että palveluiden myynnissä, ja kasvu jokaisella maantieteellisellä segmentillämme”, kommentoi Tim Cook. ”Epävarmoina aikoina tämä suoriutuminen on osoitus tuotteidemme tärkeästä roolista asiakkaidemme elämässä ja Applen väsymättömästä innovaatiosta. Tämä on haastava hetki yhteisöillemme, ja Applen uusi 100 miljoonan rodullisen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden hanke sekä uusi sitoumuksemme olla hiilineutraali vuonna 2030, osoittavat meidän toteuttavan periaatteitamme siitä, että meidän tulisi luoda mahdollisuuksia ja jättää maailma paremmaksi kuin mitä se oli ennen meitä.”
Applen iPhone-liikevaihto nousi huhti-kesäkuussa vuotta aiemmasta 1,6 prosentilla 26,418 miljardiin dollariin, Mac-liikevaihto 22 prosentilla 7,079 miljardiin dollariin, iPad-liikevaihto 31 prosenttia 6,582 miljardiin dollariin ja puettavien, koti- ja muiden laitteiden myynti 17 prosenttia 6,45 miljardiin dollariin. Kokonaisuutena Applen tuotemyynti kasvoi 9,9 prosenttia 46,529 miljardiin dollariin. Mac-liikevaihto oli kaikkien aikojen korkein ja iPad-liikevaihto korkein sitten vuoden 2012.
Apple toi huhtikuun lopulla myyntiin myös uuden iPhone-mallin, iPhone SE:n, mikä omalta osaltaan tuki iPhone-myynnin kehitystä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple ei enää nykyisin kerro toimittamiensa laitteiden määriä. Apple lopetti iPhone-, iPad- ja Mac-toimitusmäärien raportoinnin loka-joulukuusta 2018 lähtien.
Myös Applen palveluliikevaihto jatkoi 15 prosentin kasvussa, ja palveluiden liikevaihto ylsi nyt huhti-kesäkuussa 13,156 miljardiin dollariin.
Merkittävä osa Applen palveluliikevaihdosta kertyy sen ottamasta osuudesta App Storen kautta tapahtuvista sovellusten maksuista. Apple toi lisäksi saataville viime vuonna useita uusia palveluja (Apple Arcade -pelipalvelu, Apple Card -luottokortti ja Apple News+ -lehtitilauspalvelu Pohjois-Amerikassa, Apple TV+ -videotilauspalvelu), minkä lisäksi esimerkiksi Apple Music on tärkeä osa palveluliiketoimintaa. Apple hallitsee yhteensä 550 miljoonaa maksullista tilausta sen omiin palveluihin ja App Storen kautta muiden sovelluksiin.
Applen tuotemyynnin bruttokate laski huhti-kesäkuussa 29,7 prosenttiin vuotta aiempaan 30,4 prosenttiin, johtuen muun muassa keskimäärin muita Applen laitteita kannattavamman iPhone-myynnin osuuden pienenemisestä. Palveluiden bruttokate nousi 64,1 prosentista 67,2 prosenttiin. Bruttokate on käytännössä suoritteiden myyntihinta vähennettynä niiden suorilla valmistus- ja toimituskustannuksilla. Kokonaisuutena tuotteet ja palvelut yhteenlaskettuna Applen bruttokate oli 38 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Maantieteellisesti Applen liikevaihto kokonaisuudessaan kasvoi huhti-kesäkuussa vuodentakaisesta Amerikoissa 7,8 prosenttia 27,018 miljardiin dollariin, Euroopassa 19 prosenttia 14,173 miljardiin dollariin, Kiinan alueella 1,8 prosenttia 9,329 miljardiin dollariin, Japanissa 22 prosenttia 4,966 miljardiin dollariin ja muualla Aasiassa 17 prosenttia 4,199 miljardiin dollariin. Heikointa kehitys oli siis Kiinassa.
”Kesäkuun neljänneksen suoriutumisemme on vahva osoitus Applen kyvystä innovoida ja toimia haastavina aikoina”, kommentoi talousjohtaja Luca Maestri. ”Ennätykselliset liiketoiminnan tulokset ajoivat aktiivisten laitteiden kantamme uuteen ennätykseen kaikilla maantieteellisillä alueilla ja kaikissa merkittävissä tuotekategorioissa. Kasvatimme osakekohtaista tulosta 18 prosenttia ja kerrytimme 16,3 miljardia dollaria liiketoiminnan kassavirtaa neljänneksen aikana, molempien osalta saavuttaen ennätykset kesäkuun neljännesten osalta.”
Applella oli raportointineljänneksen lopussa rahana ja arvopapereina kassassa 193,6 miljardia dollaria. Korollisilla veloilla vähennetty nettokassa oli 80,9 miljardia dollaria.
Apple kertoi tänään myös osakkeidensa jakamisesta: yksi nykyinen Applen osake jakautuu neljäksi 24. elokuuta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »