Alkuvuosi oli sisältöpalvelu Netflixille vahvan kasvun aikaa, ja yhtiön edellinen tulosjulkistus huhtikuussa hurmasi markkinat. Nyt Netflixin huhti-kesäkuun tulosjulkistuksensa yhteydessä antama ohjeistus tilaajamäärän kasvusta kuluvalla neljänneksellä petti kuitenkin odotukset, ja Netflixin osakekurssi laski yli 9 prosenttia pörssin jälkikaupankäynnissä.
Suuressa kuvassa Netflixin tulosnumeroiden ja ennen kaikkea näkymien nyt tuottama pettymys on kuitenkin vähäinen: kuluvalta vuodelta pörssikurssikin on vielä yli 45 prosenttia plussalla, ja Netflixin markkina-arvo on lähemmäs 220 miljardia dollaria.
Huhti-kesäkuussa Netflix kasvatti tilaajamääräänsä 10,09 miljoonalla 192,95 miljoonaan. Liikevaihtoa Netflix keräsi 6,148 miljardia dollaria 24,9 prosentin kasvulla vuotta aiemmasta liiketuloksen noustessa 92 prosenttia jo 1,358 miljardiin dollariin. Liikevoittomarginaali eli osuus liikevaihdosta oli 22,1 prosenttia. Nettotulosta Netflix teki 720 miljoonaa dollaria, yli kolminkertaisesti vuodentakaista enemmän.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös Netflixin vapaa kassavirta eli liiketoiminnan kassavirta vähennettynä investoinneilla oli peräti 899 miljoonaa dollaria. Netflixin kassavirran kehitystä on tukevoittanut palvelun kasvun jatkuminen samalla, kun koronaviruspandemia on hidastanut uusien sisältöjen tuotantoa ja näin myös Netflixille niistä aiheutuvia maksuja. Palvelun sisällössä tuotantokatkokset alkavat näkyä vasta ensi vuoden aikana, jolloin Netflixin mukaan joitakin suuria julkaisuja tapahtuu vasta suunniteltua myöhemmin.
Netflixin tulosjulkistuksen pettymys oli kuluvalle neljännekselle annettu ohjeistus tilaajamäärän kasvusta vain 2,5 miljoonalla. Tämä on pieni luku verrattuna tammi-maaliskuun 15,77 miljoonaan ja huhti-kesäkuun 10,09 miljoonaan ja petti yli viidessä miljoonassa olleet markkinaodotukset.
Netflix lisäsi kuitenkin jo vuoden 2020 alkupuoliskolla uusia tilaajia 26 miljoonalla, kun koko viime vuonna kasvu ylsi 28 miljoonaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Netflixin mukaan koronavirustilanne siirsi kysynnän kasvua kuitenkin alkuvuoteen, ja nyt ”kasvu hidastuu kuluttajien päästessä yli koronaviruksen alkushokista ja sosiaalisen kanssakäymisen rajoituksista”.
Netflix saa käytännössä kaikki tulonsa palvelunsa tilausmaksuista, sillä palvelussa ei esimerkiksi esitetä mainoksia.
Tulosjulkistuksensa yhteydessä Netflix tiedotti myös sen sisällöistä vastaavan johtajan Ted Sarandosin nimityksestä toiseksi toimitusjohtajaksi Reed Hastingsin rinnalle. Tuotejohtaja Greg Peters puolestaan toimii jatkossa myös operatiivisena johtajana.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »