Google on antanut virallisen sitoutumuksen olla käyttämättä aktiivisuusrannekkeistaan ja älykelloistaan tunnetun Fitbitin käyttäjätietoja mainontaan liittyviin tarkoituksiin, esimerkiksi mainosten kohdentamiseen.
Googlen antaman kommentin mukaan se ”työstää yhdessä Euroopan komission kanssa lähestymistapaa, joka turvaa kuluttajien odotukset siitä ettei Fitbit-laitteiden dataa käytetä mainontaan”.
Google kertoi suunnitelmistaan ostaa Fitbit viime marraskuun alussa. Sittemmin hiljattain raportoitiin, että kauppa saattaisi joutua myös Euroopan kilpailuviranomaisten tarkempaan syyniin. Financial Times (FT) raportoi, että EU-viranomaiset olivat huolissaan ennen kaikkea Fitbit-käyttäjien datan kohtalosta. Tietojen pelätään voivan vankistaa entisestään Googlen ylivoimaa haku- ja mainosmarkkinoilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlen antaman virallisen sitoumuksen, jonka noudattamatta jättämisellä olisi merkittävät sanktionsa, odotetaan riittävän EU:lle, jotta kauppa hyväksytään.
Fitbit korosti jo yrityskaupan julkistuksen yhteydessä, ettei se koskaan myy käyttäjien henkilökohtaisia tietoja eikä Googlen mukaan Fitbitin terveys- ja hyvinvointitietoja tulla käyttämään myöskään Googlen mainosten kohdentamiseen. Lisäksi käyttäjillä on mahdollisuus tutkia, siirtää tai poistaa tietonsa.
Euroopan unionin kilpailuviranomaiset ovat ottaneet yhteyttä myös ainakin kahteen yritykseen ja tiedustelleet niiltä haittaako Fitbitin osto Googlen toimesta kilpailua ja vaikuttaako se heikentävästi muiden fitness-seurantasovellusten menestysmahdollisuuksiin Google Play -kaupassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemmin myös Yhdysvaltojen oikeusministeriön on kerrottu aloittaneen tutkinnan Googlen Fitbit-kaupasta. Yleisesti oikeusministeriön ei ole odotettu asettavan merkittäviä ehtoja kaupan läpiviennille. Googlella ei ole hallitsevaa markkina-asemaa puettavissa laitteissa eikä Fitbit myöskään ole puolestaan enää tätä nykyä kovin merkittävä toimija markkinoilla.
Googlen yrityskauppa on kuitenkin sikäli mielenkiintoinen, että se tapahtuu aikana, jolloin Yhdysvalloissa poliitikot ja viranomaiset ovat kokonaisuutena alkaneet suhtautua huomattavasti tiukemmin teknologiajättien suuruuteen ja kasvaneeseen valtaan. Maassa onkin käynnissä useampia laajoja kilpailuoikeudellisia tutkimuksia teknologiayhtiöiden, kuten Googlen, Applen, Amazonin ja Facebookin, toiminnasta.
Google on sopinut maksavansa Fitbitistä 7,35 dollaria osakkeelta eli yhteensä 2,1 miljardia dollaria, vajaat 1,9 miljardia euroa. Googlen tarjoama hinta oli yli 70 prosenttia korkeampi kuin Fitbitin osakkeen kurssi pörssissä viime viikolla vielä ennen huhuja kaupasta. Kurssi oli jo tätä ennen saanut nostetta yleisistä myyntispekulaatioista. Fitbitin osake noteerattiin viimeksi yli 7,35 dollarissa tammikuussa 2017. Korkeimmillaan osake noteerattiin yli 47 dollarissa vuonna 2015.
Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2020 aikana sen jälkeen, kun muun muassa Fitbitin yhtiökokous ja kilpailuviranomaiset ovat hyväksyneet järjestelyn.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Fitbit-kaupan myötä tulossa on puettavia laitteita Googlelta itseltään. Toistaiseksi Googlen Wear OS -käyttöjärjestelmä, aiemmalta nimeltään Android Wear, on jäänyt markkinoille sivurooliin Applen, Samsungin ja Huawein menestyessä omilla alustoillaan.
Yhdysvaltalaisen Fitbitin tulevaisuuden näkymät ovat viime vuosina heikentyneet, kun aktiivisuusrannekkeiden markkinoita ovat vallanneet halvat kiinalaiskilpailijat ja toisaalta Fitbit ei ole pystynyt kasvattamaan omaa liiketoimintaansa tarpeeksi älykelloissa. Fitbit oli aikanaan yksi ensimmäisiä merkittäviä laitevalmistajia aktiivisuusrannekkeissa.
Fitbit on kertonut laitteidensa jatkossakin toimivan yhdessä sekä Googlen Android- että Applen iOS-käyttöjärjestelmän kanssa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »