Googlen viime marraskuun alussa julkistama aktiivisuusranneke- ja älykelloyhtiö Fitbitin yritysosto on joutunut myös Euroopan kilpailuviranomaisten tarkkaan syyniin.
Financial Times (FT) raportoi tänään, että EU-viranomaiset ovat huolissaan ennen kaikkea Fitbit-käyttäjien datan kohtalosta. Tietojen pelätään voivan vankistaa entisestään Googlen ylivoimaa haku- ja mainosmarkkinoilla.
FT:n mukaan Euroopan unioni saattaa aloittaa kaupasta pidennetyn tutkimuksen yrityskauppasääntelyn mukaisesti. Tämä päätös sen on tehtävä 20. heinäkuuta mennessä. Mahdollista on lopulta jopa kaupan kieltäminen, joskin se on harvinaista ja ennemminkin todennäköinen vaihtoehto on jonkinlaisten ehtojen asettaminen kaupalle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Fitbit korosti jo yrityskaupan julkistuksen yhteydessä, ettei se koskaan myy käyttäjien henkilökohtaisia tietoja eikä Googlen mukaan Fitbitin terveys- ja hyvinvointitietoja tulla käyttämään myöskään Googlen mainosten kohdentamiseen. Lisäksi käyttäjillä on mahdollisuus tutkia, siirtää tai poistaa tietonsa.
Euroopan unionin kilpailuviranomaiset ovat ottaneet yhteyttä ainakin kahteen yritykseen ja tiedustelleet niiltä haittaako Fitbitin osto Googlen toimesta kilpailua ja vaikuttaako se heikentävästi muiden fitness-seurantasovellusten menestysmahdollisuuksiin Google Play -kaupassa.
Aiemmin myös Yhdysvaltojen oikeusministeriön on kerrottu aloittaneen tutkinnan Googlen Fitbit-kaupasta. Yleisesti oikeusministeriön ei ole odotettu asettavan merkittäviä ehtoja kaupan läpiviennille. Googlella ei ole hallitsevaa markkina-asemaa puettavissa laitteissa eikä Fitbit myöskään ole puolestaan enää tätä nykyä kovin merkittävä toimija markkinoilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlen yrityskauppa on kuitenkin sikäli mielenkiintoinen, että se tapahtuu aikana, jolloin Yhdysvalloissa poliitikot ja viranomaiset ovat kokonaisuutena alkaneet suhtautua huomattavasti tiukemmin teknologiajättien suuruuteen ja kasvaneeseen valtaan. Maassa onkin käynnissä useampia laajoja kilpailuoikeudellisia tutkimuksia teknologiayhtiöiden, kuten Googlen, Applen, Amazonin ja Facebookin, toiminnasta.
Google on sopinut maksavansa Fitbitistä 7,35 dollaria osakkeelta eli yhteensä 2,1 miljardia dollaria, vajaat 1,9 miljardia euroa. Googlen tarjoama hinta oli yli 70 prosenttia korkeampi kuin Fitbitin osakkeen kurssi pörssissä viime viikolla vielä ennen huhuja kaupasta. Kurssi oli jo tätä ennen saanut nostetta yleisistä myyntispekulaatioista. Fitbitin osake noteerattiin viimeksi yli 7,35 dollarissa tammikuussa 2017. Korkeimmillaan osake noteerattiin yli 47 dollarissa vuonna 2015.
Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2020 aikana sen jälkeen, kun muun muassa Fitbitin yhtiökokous ja kilpailuviranomaiset ovat hyväksyneet järjestelyn.
Fitbit-kaupan myötä tulossa on puettavia laitteita Googlelta itseltään. Toistaiseksi Googlen Wear OS -käyttöjärjestelmä, aiemmalta nimeltään Android Wear, on jäänyt markkinoille sivurooliin Applen, Samsungin ja Huawein menestyessä omilla alustoillaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhdysvaltalaisen Fitbitin tulevaisuuden näkymät ovat viime vuosina heikentyneet, kun aktiivisuusrannekkeiden markkinoita ovat vallanneet halvat kiinalaiskilpailijat ja toisaalta Fitbit ei ole pystynyt kasvattamaan omaa liiketoimintaansa tarpeeksi älykelloissa. Fitbit oli aikanaan yksi ensimmäisiä merkittäviä laitevalmistajia aktiivisuusrannekkeissa.
Fitbit on kertonut laitteidensa jatkossakin toimivan yhdessä sekä Googlen Android- että Applen iOS-käyttöjärjestelmän kanssa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »