Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg ei aio taipua mainostajien asettaman paineen edessä.
Satoja mainostajia on ilmoittanut toistaiseksi jatkuvasta tai määräaikaisesta Facebook-boikotista. Tähän joukkoon kuuluvat muun muassa Coca-Cola, Starbucks, Honda ja Microsoft.
Stop Hate for Profit -niminen Facebook-boikotti on yhdysvaltalaisen Common Sense Median sekä kansalaisjärjestöjen, Color of Changen ja Anti-Defamation Leaguen, järjestämä. Tahot aloittivat Facebook-boikotin suunnittelun tummaihoisen George Floydin kuoltua poliisin hoteissa taistellakseen Facebookissa leviävää vihapuhetta vastaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebook ei ole piilottanut esimerkiksi Yhdysvaltojen presidentti Donald Trumpin rasistisia tai väkivaltaan kannustavia julkaisuja, minkä lisäksi vihapuhe on muutenkin merkittävä ongelma alustalla Facebookin monista toimista huolimatta.
Facebook-pomo Zuckerbergin mukaan yhtiö ei aio kuitenkaan muuttaa käytäntöjään merkittävästi, eikä ainakaan mainostajien painostuksesta johtuen.
Zuckerbergin yhtiön sisäisesti pitämästä puheesta raportoivan The Informationin mukaan Zuckerbergin mukaan boikotissa on kyse enemmän ”maineellisesta ja kumppanuuteen liittyvästä ongelmasta” kuin taloudellisesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Zuckerbergin mukaan boikottiin osallistuvat suuret mainostajat tuovat vain pienen osan Facebookin liikevaihdosta ja hän odottaa niiden palaavan Facebookin tarjoaman tehokkaan mainosalustan käyttäjiksi ajan myötä.
”Emme tule muuttamaan käytäntöjämme tai lähestymistapaamme minkään asian osalta johtuen uhasta pienelle määrälle liikevaihtoamme, tai oikeastaan millekään määrälle liikevaihtoa”, kommentoi Zuckerberg.
Zuckerbergin hallussa on enemmistö Facebookin äänivallasta, jonka myötä hänen asemansa yhtiössä on vankkumaton.
Zuckerberg nosti puheessaan esiin myös sen, että myöntyminen painostukseen altistaisi sen sille entistä enemmän myös jatkossa. ”Se asettaisi huonoja pitkän aikavälin kannusteita myös muille yrittää samaa”, totesi Zuckerberg painostukseen myöntymisestä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebook on kuitenkin myöntynyt joihinkin muutoksiin. Se esimerkiksi voi jatkossa piilottaa valittuja julkaisuja jättäen ne edelleen uutisarvoisina esille palvelussa mutta varoituksen kera.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »