Facebook on esitellyt oman näkemyksensä tulevaisuuden VR-laseista. Verrattuna nykyisiin raskasrakenteisiin vaihtoehtoihin kuten PlayStation VR -laseihin tai Facebookin omaan Oculus Riftiin, ovat uudet VR-lasit huomattavasti kevyemmät, muistuttaen ulkoisesti lähinnä aurinkolaseja. Myös näyttöosa on vain 8,9 millimetriä paksu, ollen kooltaan lähellä nykyisiä älypuhelimia.
Nyt esitellyt VR-lasit ovat Facebook Reality Labsin tuotos, joten kuluttajamyyntiin laseja ei ole syytä odottaa lähiaikoina. Sen sijaan kyse on konseptista, miltä VR-lasit voisivat tulevaisuudessa näyttää. Yhtenä suurimmista haasteista nykyisillä VR-laseilla on laitteiden koko, joka tehokkaasti estää lasien käytön muualla kuin sisätiloissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uusien lasien myötä Facebook testaa holografian hyödyntämistä osana optiikkaa, joka mahdollistaa perinteisistä OLED-näytöistä luopumisen ja näin ollen myös lasien koon pienentämisen. Nykyisillään tekniikka on kuitenkin vielä kaukana valmiista ja tällä hetkellä näyttö kykenee toistamaan vain vihreää väriä. Tulevaisuudessa Facebook pyrkii kuitenkin tukemaan useampia värejä, tuoden kokemuksen lähemmäs nykyisiä OLED-näyttöjä.
Itse näyttötekniikan lisäksi Facebookin VR-lasit vaativat vielä kehitystä tekniikan integroimiseksi laseihin. Tällä hetkellä akkua ja suoritinta ei ole kiinnitetty itse laseihin, ja lasit vaativat ulkoisen valonlähteen. Näin ollen lasien tekniikan ja ulkonäön voi odottaa vielä selvästi muuttuvan, jos konsepti etenee joskus kuluttajatuotteeksi asti.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »