Facebookin vastaista boikottia pyritään levittämään maailmanlaajuiseksi, Reuters uutisoi. Kasvavan paineen alla Facebook on jo luvannut muutoksia.
Stop Hate for Profit -niminen Facebook-boikotti on viime päivinä ottanut yhä enemmän tuulta alleen. Yhdysvaltalainen Common Sense Media sekä kansalaisjärjestöt Color of Change ja Anti-Defamation League aloittivat Facebook-boikotin tummaihoisen George Floydin kuoltua poliisin hoteissa taistellakseen Facebookissa leviävää vihapuhetta vastaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tähän mennessä jo yli 160 yritystä on lähtenyt mukaan boikottiin, suuri osa niistä Yhdysvalloissa. Boikotissa yhtiöitä kehotetaan lopettamaan Facebook-mainonta ainakin väliaikaisesti, ja tarkoituksena on luoda Facebookia kohtaan kasvava taloudellinen paine, joka pakottaisi yhtiön suhtautumaan vihapuheeseen vakavammin.
Esimerkiksi Verizon ja Viber ovat jo ilmoittaneet keskeyttävänsä Facebook-mainonnan, ja myös Honda, Unilever ja monet muut suurtoimijat lopettavat mainostamisen Yhdysvalloissa väliaikaisesti. Boikotin järjestäjät haluavat levittää mainostuskeskeytykset myös Eurooppaan, jotta paine Facebookia vastaan kasvaisi mahdollisimman suureksi.
Järjestäjätahot ovat myös olleet yhteyksissä esimerkiksi suuriin teleoperaattoreihin saadakseen nekin liittymään boikottiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebook kommentoi tapausta eilen sunnuntaina tunnustaen, että sillä riittää yhä työnsarkaa vihapuheen estämisessä. Yhtiön mukaan sen tekoälypohjaiset suodattimet havaitsevat 90 prosenttia vihapuheesta jo ennen kuin käyttäjät ehtivät siitä ilmoittaa, mutta kaikkea ei silti vielä saada kuriin.
Facebook kertoi lyöttäytyvänsä yhteen kansalais- ja ihmisoikeusjärjestöjen kanssa keksiäkseen uusia keinoja vihapuheen vastaiseen taisteluun.
Facebook alkaa myös merkitä sääntöjään rikkovia, yleisen edun kannalta tärkeitä julkaisuja varoituksin, NPR raportoi. Varoitukset kertovat, että julkaisussa esiintyy Facebookin säännösten vastaista sisältöä, mutta koska julkaisu on yleisen edun kannalta tärkeä pitää esillä, ei sitä ole piilotettu.
Esimerkiksi Twitterillä samanlainen käytäntö on ollut voimassa jo hyvän aikaa, ja muun muassa Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin julkaisu merkittiin hiljattain harhaanjohtavaksi ja sittemmin jopa piilotettiin erillisen klikkauksen taakse.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »