Operaattori DNA:n tilaaman tutkimuksen mukaan älypuhelimen käyttö on jatkanut edelleen yleistymistä Suomessa. Kyselytutkimuksen DNA:lle toteutti Nepa-tutkimuslaitos maaliskuun lopulla.
Älypuhelin on nyt jo 96 prosentilla 16-74-vuotiaista, kun edellisvuoden tutkimuksessa älypuhelinta kertoi käyttävänsä 92 prosenttia vastaajista. Älypuhelimet ovat lisääntyneet erityisesti 45-54-vuotiailla – peräti yhdeksällä prosenttiyksiköllä..
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Suosion ymmärtää hyvin, sillä onhan älypuhelimesta tullut suomalaisille varsinainen yleistyökalu. Kaikenlaisen yhteydenpidon lisäksi sillä hoituu niin tiedonhaku, työnteko ja asioiden hoitaminen kuin valokuvaus, viihde, pelaaminen ja muut harrastukset. Suomessa älypuhelimen tehokäyttö on vieläpä erityisen mutkatonta ja edullista, koska meillä on huokea rajaton data, joka varmistaa, että laskullakaan ei ole yllätyksiä”, pohtii DNA:n mobiililiiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan.
Tutkimuksessa 71 prosenttia vastaajista kertoi katsovansa YouTube-videoita ja 56 prosenttia Yle Areenaa älypuhelimellaan tai tablettilaitteellaan. Vielä suositumpia ovat kartta- ja reittipalvelut, joita käyttää joko puhelimessa tai tabletilla 84 prosenttia vastaajista.
Lähes puolet, 46 prosenttia, suomalaisista käyttää myös liikkumista ja terveyttä edistäviä sovelluksia, kuten askelmittareita, aktiivisuuden seurantaratkaisuja ja unta seuraavia sovelluksia puhelimellaan. Myös mobiilipelit (30 %), valokuvien ja videoiden käsittelyyn tarkoitetut sovellukset (26 %) ja kirjasovellukset (25 %) ovat suosittuja. Mobiilipelit ovat suosituimpia 16-24-vuotiaiden keskuudessa, samoin valokuvien ja videokuvan käsittelyyn tarkoitetut sovellukset. Sen sijaan kirjasovelluksia käyttävät eniten 25-34-vuotiaat.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Nuoret ja nuoret aikuiset käyttävät päivittäin muita enemmän esimerkiksi YouTubea, Instagramia, Snapchatiä ja TikTokia. joten on luonnollista, että myös kuvien ja videoiden käsittelyyn tarkoitetut sovellukset, kuten Picsart ja Facetune kiinnostavat heitä. Kaikista vastaajista tällaisia sovelluksia käytti 26 prosenttia, nuorista 48 prosenttia”, toteaa Kamtsan.
Tämän kevään aikana maailma on muuttunut monella tavalla koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen takia. Digitaalisen asioiden hoitamisen ja verkkokaupan ennustetaan nousevan kriisin seuraksena pysyvästikin aiempaa korkeammalle tasolle.
DNA:n kyselytutkimuksen mukaan valtaosa 16-74-vuotiaista suomalaisista on tottunut hoitamaan asioitaan digitaalisesti. Lähes kaikki vastaajat ovat hoitaneet pankkiasioita netissä (98 %), myös valtion verkkopalveluissa asioiminen (97 %) ja veroasioiden hoitaminen (87%) on siirtynyt digipalveluihin. Lähes puolet vastaajista (42 %) on tehnyt ruokaostoksia verkossa, ja lähes neljännes (23 %) on ostanut ruokaostokset ja reseptit verkosta valmiina pakettina. Luvuissa on huomioitu vastaajat, jotka ovat käyttäneet palveluita kahden viime vuoden aikana usein, joskus tai harvoin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Kyselyn mukaan ihmiset hoitavat virastoasioitaan mieluummin digitaalisesti (71 %), mutta tekevät ruokaostoksensa mieluummin perinteisesti (74 %). Korona-aika tuonee tähänkin muutoksia. Moni on nyt siirtynyt ostamaan ruokansa verkosta ja onkin mielenkiintoista nähdä, miten pysyväksi tämä tapa jää”, Kamtsan pohtii.
Suomalaiset uskovat myös tulevaisuudessa lisäävänsä digitaalisten palveluiden käyttöä. Esimerkiksi digitaalisen tunnistautumisen uskotaan yleistyvän – 75 prosenttia arvelee käyttävänsä mobiilivarmennetta sähköisen kirjautumisen tapana seuraavien kahden vuoden aikana. 65 prosenttia arvelee maksavansa mobiilisti seuraavien kahden vuoden aikana, esimerkiksi Apple Payn tai MobilePayn kaltaisilla sovelluksilla.
Kasvava laitteiden käyttö on aiheuttanut myös vastareaktioita. 19 prosenttia kaikista vastaajista sanoo rajoittaneensa puhelimen parissa viettämäänsä aikaa mutta 16-24-vuotiaista näin on tehnyt jopa 30 prosenttia.
Puhelimen parissa vietettyä aikaa pyritään rajoittamaan keksimällä muuta tekemistä, mutta myös yksinkertaisesti pistämällä puhelin äänettömälle ainakin osaksi päivästä. 41 prosenttia pitää puhelinta päivittäin äänettömällä, 26 prosenttia pitää puhelinta aina äänettömällä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Puhelin on monessa mukana, joten siihen saatetaan tarttua välillä myös multaisin tai taikinaisin käsin. Etenkin näinä aikoina muistuttaisinkin, että puhelin on syytä puhdistaa riittävän usein, päivittäin mikrokuitu- tai puhdistusliinalla, viikoittain huolellisemmin. On myös tärkeää rajoittaa puhelimen käyttöä tilanteissa, joissa se on erityisen altis likaantumiselle. Bakteerit ja virukset voivat levitä puhelimen pinnalta. Puhelinta ei kannata myöskään näplätä ruokaa laittaessa, koska silloin epäpuhtaudet voivat helposti päätyä omaan ja muiden ruokailijoiden elimistöön”, Kamtsan muistuttaa.
Kyselytutkimuksen vastaajamäärä oli 1 036 henkilöä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »