Maailman suosituin podcast Joe Rogan Experience siirtyy 1. syyskuuta alkaen kuunneltavaksi ja katseltavaksi vain Spotify-palvelun kautta.
Joe Rogan on koomikko ja UFC-kommentaattori, jonka podcastista Joe Rogan Experiencestä on sittemmin kasvanut huimaavan suosittu. Viime vuonna Rogan kertoi podcastinsa yltäneen noin 190 miljoonaan lataukseen kuukaudessa.
Musiikkia suoratoistona tarjoavana tilauspalveluna tunnetuksi tullut Spotify puolestaan on viime aikoina rakentanut vauhdikkaasti ja voimakkaasti podcasteista itselleen toista tukijalkaa. Spotify on muun muassa jo aiemmin käyttänyt satoja miljoonia dollareita podcasteja julkaisevien verkostojen sekä podcasteihin liittyvien julkaisutyökalujen yritysostoihin. Podcastit ovatkin kasvattaneet nopeasti suosiotaan osana Spotifyta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jatkossa Joe Rogan Experienceä ei kokonaisuudessaan nähdä videomuodossa YouTubessa eikä se ole saatavilla muissa podcast-palveluissa. Kuunteleminen ja katseleminen tulee olemaan mahdollista vain Spotify-palvelun kautta. Maksullista Spotify-tilausta ei kuitenkaan tarvita, vaan kuunteleminen onnistuu myös Spotifyn ilmaisversion käyttäjäksi liittymällä.
Joe Rogan Experiencen YouTube-kanava tulee pysymään toiminnassa muttei sisällä jatkossa kokonaisia jaksoja, vaan ilmeisesti vain ”maistiaisia” klippien tai muun lisäsisällön muodossa houkutellen kuuntelijoita Spotifyhin.
Podcastit ovat pitkään olleet varsin avoimesti jaeltu sisältömuoto verkossa mutta tilanne on muuttumassa Spotifyn suljetun toimintamallin myötä. Tavallisesti verkossa jaetut podcastit, jotka on helppo lisätä lukemattomiin muihin podcastien kuuntelemiseen tarkoitettuihin sovelluksiin, eivät ole saatavilla Spotifyn kautta vaan julkaisijoiden pitää erikseen julkaista podcastit osaksi Spotifyta. Tämä altistaa podcastit myös Spotifyn sopimusehdoille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Spotify pyrkii pidemmällä aikavälillä rakentamaan podcasteista tehokkaasti toimivan alustan mainoksille. Tähän Spotifylla on hyvät lähtökohdat: se on rakentanut mainosliiketoimintaa käytännössä läpi koko historiansa musiikkikappaleiden välissä Spotifyn ilmaisversiossa esitettävillä mainoksilla.
Lisäksi Spotify on kertonut, että podcasteja kuuntelevat asiakkaat käyttävät palvelua kokonaisuutena enemmän ja pysyvät myös maksavina tilaajina paremmin. Ja jatkossa muun muassa Joe Rogan Experience houkuttelee varmasti Spotifylle suuren määrän uusia käyttäjiä.
Spotify tai Joe Rogan eivät ole kertoneet sopimuksen rahallista arvoa tai kestoa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »