Lenovo on julkaissut alkuvuoden tammi-maaliskuun tuloksensa. Lenovon tilikausi poikkeaa kalenterivuodesta, joten kalenterivuoden ensimmäinen neljännes päätti samalla myös sen tilikauden 2019-2020.
Lenovo tunnetaan tietenkin parhaimmiten suurena tietokonevalmistajana mutta se on merkittävä toimija myös älypuhelimissa. Kiinan ulkopuolella Lenovo myy älypuhelimia pääasiassa Motorola-brändillä.
Lenovon älypuhelimet sisältävä Mobile Business Group on kehittynyt viime aikoina kohtuullisen hyvin. Erityisen vahva markkina sille on perinteisesti ollut Latinalainen Amerikka, jossa Lenovo kertoo säilyttäneensä toisen sijan markkinaosuudessa myös viime tilikautensa aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lenovon älypuhelinbisneksen liikevaihto laski koko tilikaudelta 19,2 prosenttia 5,218 miljardiin Yhdysvaltojen dollariin. Laskusta hieman yli puolet (58 prosentin osuus) johtui Lenovon mukaan viimeisestä eli alkuvuoden neljänneksestä, jonka aikana koronavirustilanne iski Lenovo- ja Motorola-älypuhelinten toimituksiin erittäin merkittävästi – yhtiöllä on nimittäin tärkein pääasiallinen älypuhelintehdas juuri Kiinan Wuhanissa, josta koronavirus lähti leviämään.
Tehtaan sulkemisen vaikutukset näkyivät Suomessa asti, sillä esimerkiksi taittuvanäyttöisen razr-simpukkapuhelimen myyntiintulo täällä viivästyi.
Osaltaan liikevaihtoa älypuhelimista laski Lenovon mukaan viime tilikaudella edelleen myös panosten vähentäminen markkinoilta, jotka eivät ole sille painopistealueita.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mobile Business Group teki 2019-2020-tilikaudelta 43 miljoonaa dollaria tappiollisen tuloksen ennen veroja, vaikka tulos paranikin 96 miljoonalla edellisestä tilikaudesta ja parannus jatkui jo kolmatta vuotta. Tappiot kertyivät tammi-maaliskuun neljännekseltä, joka valahti koronavirusvaikutusten takia 60 miljoonaa dollaria tappiolle.
Lenovon mukaan älypuhelinyksikkö paransi kannattavuuttaan Latinalaisessa Amerikassa ja Pohjois-Amerikassa, joissa molemmissa se teki myös positiivisen tuloksen.
Kokonaisuutena älypuhelimet vastaavat vain 10 prosenttia koko Lenovon liikevaihdosta pääosan kertyessä PC-tietokoneista, ja Lenovon koko liikevaihto tilikaudelta 2019-2020 laski 1 prosentilla 51,038 miljardiin dollariin. Liiketulos kasvoi 22 prosenttia 1,178 miljardiin dollariin, tulos ennen veroja kasvoi 19 prosenttia 856 miljoonaan dollariin ja tilikauden tulos 22 prosenttia 657 miljoonaan dollariin. Tulos ennen veroja oli kaikkien aikojen paras Lenovolle.
“Lenovon Suomen tiimi on onnistunut erinomaisen hyvin liiketoiminnassaan tällä vuosineljänneksellä. On suuri ilo todeta, että tämän seurauksena Suomen Lenovo säilytti ykköspaikkansa PC-liiketoiminnassa jo kahdeksannella perättäisellä vuosineljänneksellä, markkinaosuuden ollessa nyt 41,1 prosenttia. Pystyimme myös lisäämään etumatkaamme kilpailijoihin, mikä on osoitus toimenpiteidemme onnistumisesta”, kommentoi Lenovon PC-liiketoiminnasta Suomessa vastaava maajohtaja Eero Tainio.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »