Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai on nähnyt tarpeelliseksi pitää puolustuspuheenvuoron Googlen Pixel-älypuhelimille ja Googlen tulevaisuudelle laitebisneksessä.
Viime ajat eivät ole mairitelleet Pixeleitä. Pixel 4 -älypuhelimet ovat pettäneet odotukset, niin Pixel-fanien keskuudessa ominaisuuksiltaan kuin myös myyntiluvuilla mitattuna.
Hiljattain The Information -sivuston raportissa kerrottiin, että myös Googlen laitepomo Rick Osterloh oli ilmaissut pettymyksensä joihinkin Pixel 4 -älypuhelinten ominaisuuksiin yhtiön sisäisesti jo ennen niiden julkistusta. Lisäksi Googlen Pixeleistä vastannut johtaja ja pääkamerainsinööri ovat jättäneet yhtiön viime kuukausina.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Toimitusjohtaja Sundar Pichain mukaan Google aikoo kuitenkin jatkaa panostuksia laitteisiin.
”Viimeiset pari vuotta ovat olleet merkittävää integraatiovaihetta meille, koska olemme yhdistäneet Googlen laitetoiminnan Nestin kanssa. Olemme imaisseet HTC:n mobiiliyksikön. Joten siinä on ollut paljon yhdistettävää. Ja laajempi tuotevalikoima myös. Kyse on ollut siis ehdottomasti rakentamisvaiheesta. Olemme supersitoutuneita tähän pitkässä juoksussa. Laitteet ovat vaikeita (”Hardware is hard”). Ja ehdottomasti on osa-alueita, jotka vaativat aikaa oikein saamiseksi, jos ajatellaan alla olevia piirejä, näyttöä, kameraa tai muita näitä. Eli me ehdottomasti investoimme siihen ajan kanssa. Ajattelen meidän edistyneen paljon”, kommentoi Pichai.
Pichai puhui The Vergen podcast-erikoishaastattelussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi Google-pomo totesi myös Googlen laiteliiketoiminnalla olevan kolme erityistä tehtävää: ekosysteemin ohjaaminen, tietojenkäsittelyn ajaminen eteenpäin sekä oman, kestävän liiketoiminnan rakentaminen laitteista. Google näkee siis laitteilla olevan laajemman roolin kuin suoran myynnillisen vaikutuksen. Googlen tekemät ratkaisut voivat ohjata myös muiden valmistajien kehitystä kuin myös tehdä laitteista paremman alustan Googlen palveluille.
Laitebisneksen ohella Pichai puhui The Vergen haastattelussa myös Googlen toimista koronaviruspandemian aikana. Yhtiö on yhteensä tehnyt jo yli miljardin dollarin panostukset avustuksina, lahjoituksina sekä esimerkiksi pk-yrityksille tarjottavina mainoskrediitteinä tilanteessa auttamiseksi.
Googlen liiketoimintaan koronavirustilanne on iskenyt mainosliiketoiminnan luonnollisen kutistumisen kautta, minkä lisäksi esimerkiksi Google Mapsin käyttö vähentyi merkittävästi mutta on nyt alkanut palautua kohti entistä tasoa ihmisten alkaessa jälleen liikkua enemmän.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »