Facebook teki tammi-maaliskuulta vahvan tuloksen. Koronaviruksen ympäri maailman aiheuttama poikkeustilanne on kasvattanut Facebookin ja sen omistamien Instagramin ja WhatsAppin palvelujen käyttöä mutta luonnollisesti tilanteella on heikentävä vaikutuksensa myös mainontaan, josta Facebook kerää käytännössä kaikki tulonsa.
Vielä alkuvuoden tuloksessa mahdollinen mainonnan heikentyminen näkyi vasta rajatusti, sillä vaikutus alkoi vasta neljänneksen lopulla.
Facebookin liikevaihto kasvoi 18 prosentilla vuotta aiemmasta 17,737 miljardiin dollariin tammi-maaliskuussa. Liikevaihdosta 17,440 miljardia kertyi mainonnasta lopun tullessa Facebookin osuudesta maksuista esimerkiksi Facebook-peleissä sekä Oculus-virtuaalitodellisuuslaitteiden myynnistä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebookin liikevoitto oli 5,893 miljardia dollaria eli 33 prosenttia liikevaihdosta. Viime vuoden alun vertailuneljänneksellä Facebook kirjasi 3,0 miljardin dollarin erän Yhdysvaltojen kauppaviraston FTC:n yhtiölle langettamista seuraamuksista, joten raportoitu liikevoitto kasvoi vahvasti. Vertailukelpoiseksi oikaistuna liikevoitto kuitenkin hieman laski.
Nettotulos Facebook teki nyt tammi-maaliskuussa 4,902 miljardia dollaria.
”Työmme on aina ollut auttaa pysymään yhteydessä ihmisiin, joista välität”, kommentoi Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg. ”Ihmisten käyttäessä palvelujamme enemmän kuin koskaan, keskitymme pitämään ihmiset turvassa, informoituna ja yhteydessä.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebookin kaikkien palveluiden, mukaan lukien Instagram ja WhatsApp, kuukausitasolla aktiivinen käyttäjämäärä nousi maaliskuussa 2,99 miljardiin 11 prosentin kasvulla vuotta aiemmasta. Päivittäin aktiivisten käyttäjien määrä ylsi sekin 2,36 miljardiin 12 prosentin kasvulla.
Facebookin itsensä käyttäjämäärä ylsi päivätasolla 1,73 miljardiin ja kuukausitasolla 2,6 miljardiin, 11 ja 10 prosentin kasvulla.
Facebookin palveluiden käyttäjämäärä kasvoi nyt vauhdikkaimmin vuosiin – tietenkin koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen lisätessä etäyhteydenpidon merkitystä.
Facebookin mukaan maaliskuussa nähdyn kovan pudotuksen jälkeen sen mainosliikevaihto on alkanut tasaantua toistaiseksi huhtikuun kolmen viikon aikana. Mainonnan taso on jotakuinkin samalla tasolla kuin viime vuonna ja 17 prosenttia alempana verrattuna ensimmäiseen neljännekseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Heikkenevän liikevaihdon vastapainoksi Facebook odottaa kuluja säästyvän esimerkiksi matkustamisesta ja tapahtumista, minkä lisäksi se hidastaa rekrytointitahtia suunnitellusta. Facebook odottaa liiketoiminnan kulujensa olevan 52-56 miljardia dollaria aiemman 54-59 miljardin dollarin sijaan tänä vuonna.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »