Musiikin ja podcastien suoratoistopalvelu Spotifyn maksavien tilaajien määrä kasvoi alkuvuonna 130 miljoonaan. Vuotta aiemmasta maksavien Spotify-tilaajien määrä nousi 31 prosentilla.
Spotify on maailman suurin musiikin suoratoistopalvelu, jonka pahin kilpailija on Apple Music.
Kuukausitasolla aktiivisia käyttäjiä Spotifylla oli tammi-maaliskuussa jo 286 miljoonaa, sillä palvelua voi käyttää maksullisten versioiden ohella myös ilmaiseksi mainosten kera.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Spotifyn mukaan koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne ei ole kovin merkittävästi vaikuttanut sen liiketoimintaan, vaikka Spotify onkin havainnut kuuntelutottumuksissa muutoksia rajoitusten edetessä. Viimeisen parin viikon aikana kuuntelumäärä pahiten kärsineillä alueilla Euroopassa, kuten Espanjassa ja Italiassa, on kuitenkin myös jo palautunut lähes entiselle tasolleen. Kuuntelu autoissa ja puettavissa laitteissa on vähentynyt, kun taas toisaalta kotona televisioissa ja pelikonsoleissa Spotifyta käytetään enemmän kuin koskaan.
Spotifyn toiminnassa koronavirustilanne on toistaiseksi näkynyt eniten koko yhtiön henkilöstön siirtymisenä etätöihin. Liikevaihdossa vaikutuksia on mainostuloihin sekä valuuttakurssien merkittävien muutosten myötä eri valuutassa kerättyjen maksujen kääntymiseen raportoinnissa esitettäviksi euroiksi vähemmissä määrin. Spotify kertoo myös reagoineensa tilanteeseen vähentämällä rekrytointisuunnitelmiaan loppuvuodelle noin 30 prosentilla aiemmasta.
Spotifyn alkuvuoden liikevaihto ylsi 1 848 miljoonaan euroon, josta 1 700 miljoonaa euroa tuli maksullisten versioiden tilaajilta ja 148 miljoonaa euroa mainoksista. Tilaajaliikevaihto kasvoi 23 prosenttia ja mainosliikevaihto 17 prosenttia vuotta aiemmasta kokonaisliikevaihdon kasvun yllettyä 22 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Spotifyn bruttokate kasvoi 27 prosenttia 472 miljoonaan dollariin, joka on 25,5 prosenttia liikevaihdosta. Bruttokate syntyy myynnin tuloista vähennettynä Spotifyn tapauksessa sisältökuluilla, kuten musiikin lisensoimisesta maksettavilla korvauksilla muun muassa levy-yhtiöille ja artisteille sekä podcastien tuotantokuluista, ja palvelun toimittamisesta aiheutuvilla, esimerkiksi palvelimiin liittyvillä kuluilla.
Spotifyn liiketappio alkuvuodelta oli 17 miljoonaa euroa eli 0,9 prosenttia liikevaihdosta ja vapaa kassavirta myös 21 miljoonaa euroa negativiinen. Nettotulos ylsi niukasti 1 miljoonan euron verran plussalle.
Spotify laski epävarmuudesta koko vuoden liikevaihto-ohjeistustaan. Vuoden loppuun mennessä Spotify odottaa maksavien tilaajien määrän kasvavan 143-153 miljoonaan ja liikevaihdon koko vuodelta olevan 7,65-8,05 miljardia euroa verrattuna aiempaan odotukseen 8,08-8,48 miljardista. Liiketuloksensa Spotify odottaa jäävän 150-250 miljoonaa euroa tappiolliseksi. Vapaan kassavirran eli liiketoiminnan kassavirran vähennettynä investoinneilla Spotify odottaa kuitenkin yltävän positiiviseksi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »