Ensimmäisen, alkuperäisen Apple Watchin myyntiintulosta tulee tänään kuluneeksi 5 vuotta. Apple Watch tuli myyntiin ensimmäisillä markkinoilla 24. huhtikuuta 2015. Suomessa kellon myyntiintuloa saatiin odottaa kuitenkin syksyyn 2015.
Apple Watchin julkistus tapahtui jo syksyllä 2014 yhdessä iPhone 6 -puhelinten rinnalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ennen Apple Watchin julkistusta kellosta oli luonnollisesti liikkunut jo pitkään huhuja ja ennakko-odotukset Applen mukaan lähdölle älykelloihin olivat suuret.
Toisin kuin esimerkiksi aikanaan iPadin tullessa myyntiin, lähti Apple Watchin myynti kuitenkin useiden raporttien mukaan verkkaisemmin liikkeelle kuin mitä Apple oli ennakkoon odottanut.
Hurjan alkusuosion sijaan Apple Watchin tarina on ollut erilainen: sen myyntiluvut ovat kasvaneet pikku hiljaa ja vuosien saatossa myös Apple Watchista on tullut Applelle sellainen hittituote mitä siitä alun perin odotettiinkin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple Watch yhdessä AirPods-kuulokkeiden kanssa on ajanut Applen liikevaihdon kasvua puettavien laitteiden myynnissä. Esimerkiksi viimeisimmällä jouluneljänneksellä loka-joulukuussa 2019 Applen puettavat ja kodin laitteet sekä lisävarusteet sisältävän segmentin liikevaihto kasvoi 37 prosentilla ja ylsi ensi kertaa yli 10 miljardiin dollariin. Puettavien laitteiden liikevaihto kasvoi 44 prosenttia. Apple ei ole ikinä itse kertonut tarkkoja Watchin toimitusmääriä.
Lopulta Apple Watch on vaikuttanut merkittävästi koko rannekelloalaan. Tutkimusyhtiöiden mukaan Apple Watchin myynti peittoaa tätä nykyä selvällä erolla koko Sveitsin kelloteollisuuden.
”Perinteiset sveitsiläiset kellovalmistajat, kuten Swatch ja Tissot, häviävät älykellosodassa. Apple Watch tarjoaa paremman tuotteen laajemmissa myyntikanavissa ja vetoaa nuoriin kuluttajiin, jotka kasvavissa määrin haluavat digitaalisuutta ranteeseensa. Sveitsiläisten kellobrändien etsikkoaika älykelloissa on sulkeutumassa. Aika on käymässä loppuun Swatchille, Tissotille, TAG Heuerille ja muille”, kommentoi Strategy Analyticsin analyytikko Steven Waltzer.
Nyt Apple Watchin myyntiintulon 5-vuotispäivän yhteydessä myös kelloalan julkaisu Hodinkee on julkaissut laajan raportin Apple Watchin tarinasta ja sen vaikutuksista koko alaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suurimman suosionsa Apple Watch löysi, kun Apple alkoi painottaa sen aktiivisuuden ja terveyden seurantaominaisuuksia verrattuna alun perin keskiössä markkinoinnissa olleisiin sovelluksiin ja viestintään. Sittemmin Apple Watch on saanut uusia ominaisuuksia, kuten esimerkiksi EKG-sydänsähkökäyrämittauksen sekä kaatumistunnistuksen, joiden molempien on raportoitu johtaneen useiden ihmishenkien pelastumiseen.
Applen visio Apple Watchista merkittävänä alustana sovelluksille ei ole käytännössä toteutunut. Vaikka asennettavia sovelluksia Apple Watchille on saatavilla runsaasti on niiden suosio melko vähäistä ja sivuosassa kellon jokapäiväisessä käytössä, joka pääosalla käyttäjistä kietoutuu kellona toimimiseen, ilmoitusten tarkistamiseen ja niihin vastaamiseen sekä aktiivisuuden ja harjoitusten seurantaan.
Seuraavaa sukupolvea Apple Watchista odotetaan jälleen tänä syksynä. Viime vuonna Apple Watch Series 5:ssä Apple toi laitteeseen jatkuvasti päällä pysyvän näytön ja kompassin. Apple Watchin historiaan on mahtunut toistaiseksi vasta yksi merkittävä design-muutos kellon näyttökokovaihtoehtojen hieman kasvaessa vuonna 2018 julkaistun Apple Watch Series 4:n yhteydessä.
Kenties merkittävin tekninen muutos vuosien saatossa on ollut mobiiliverkkoyhteyden tulo suoraan kelloon, mikä mahdollistaa nykyään tuella ja liittymällä varustetun Apple Watchin käytön viestintään myös kun iPhone ei ole mukana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Edellä mainitun Hodinkeen raportin yhteenvedossa Apple Watchille odotetaan jatkossakin hyvää menestystä.
”Apple Watch tulee mitä todennäköisimmin jatkamaan maailman eniten myyvänä rannekellona nähtävissä olevaan tulevaisuuteen. Apple Watch tulee muuttamaan, kuinka ajattelemme kehostamme ja terveydestämme. Niin kutsuttu ’perinteinen rannekelloteollisuus’ tulee hyötymään lisääntyneestä näkyvyydestä ja ihmisten kasvavasta kiinnostuksesta kantaa jotakin ranteissaan”, päättää kelloalan Hodinkee arvionsa tulevaisuudesta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »