Lisätyn todellisuuden laseja pitkään kehittänyt korkean profiilin startup-yhtiö Magic Leap vähentää henkilöstömääränsä puoleen suunnatessaan liiketoimintaansa merkittävällä tavalla uudelleen.
Magic Leapin leikkauksista ensimmäisenä raportoi Bloomberg ja sittemmin myös yhtiö itse vahvisti muutokset toiminnassaan.
Lähtöpassit Magic Leapilta saa noin 1 000 työntekijää. Yhtiö aikoo lopettaa kuluttaja-asiakkaille suunnatun liiketoimintansa ja sen sijaan keskittyä yrityksille kehitettäviin tuotteisiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuonna 2011 perustettu Magic Leap on nostanut vuosien varrella rahoitusta ainakin 2,6 miljardia dollaria. Sijoittajia yhtiössä ovat monien muiden ohella myös muun muassa Google ja Alibaba. Yhtiö on arvostettu viimeisimpien rahoituskierrosten perusteella 6-8 miljardin dollarin arvoiseksi. Lisäksi se on nostanut merkittävää vieraan pääoman ehtoista lainarahoitusta.
Jo aiemmin on raportoitu Magic Leapin korkeahintaisten ensimmäisen sukupolven lasien myyneen huonosti ja yhtiön hankkeesta kartoittaa mahdollisia ostajia yhdessä investointipankkiirien kanssa raportoitiin aiemmin tänä keväänä. Kiinnostuksesta kyseltiin muun muassa Facebookilta ja terveysalan jätti Johnson & Johnsonilta mutta keskustelut loppuivat alkuunsa.
Nyt Bloomberg raportoi Magic Leapin hallituksen harkitsevan uusien sijoittajien ottamista mukaan kuin myös kumppanuutta suuren terveydenhuoltoyrityksen kanssa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Magic Leapin kokemien vaikeuksien lasien myynnissä on nähty kertovan laajemminkin virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden ratkaisujen toistaiseksi vaimeasta kysynnästä. Osasyynä tähän on vielä laitteiden kehittymättömyys.
Magic Leapin erikoisuus on sen itse kehittämä lisätyn todellisuuden tekniikka, joka lisää lasien läpi katsottaessa tosimaailman päälle ja sen kanssa yhteyteen luontevasti erilaisia interaktiivisia kohteita. Kokonaisuuteen kuuluu myös suuntaääni. Magic Leapin ohjaaminen tapahtuu usein eri tavoin – ääneen puhumalla, eletoiminnoin, pään liikkein sekä silmien liikkeillä. Sen One AR -lasien hinta on ollut 2 295 dollaria ja näin kohderyhmä on rajautunut ennen kaikkea ohjelmistokehittäjiin ja valikoituun yrityskäyttöön. Magic Leap One AR -paketti on koostunut Lightwear-laseista, jotka yhdistyvät kaapelilla Lightpack-keskusyksikköön. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluu vielä langaton kauko-ohjain. Ohjain tukee kattavaa liikeseurantaa kuuden suunnan vapaudella.
Magic Leap siirtää jatkossa painopistettään kuluttajamyynnistä lisätyn todellisuuden lasien myyntiin yrityskäyttöön esimerkiksi terveydenhuollossa ja teollisuudessa. Toistaiseksi ei ole tietoa, miten tämä vaikuttaa yhtiön suunnitelmiin tulevista tuotteista.
Aiemmin myös sekä Google (Google Glass) että Microsoft (HoloLens) ovat suunnanneet innokkaan alkuvaiheen kehityksen jälkeen omat lisätyn todellisuuden lasinsa vain yrityskäyttöön.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Toisen sukupolven version Magic Leapin tuotteesta on raportoitu voivan olla vielä vuosien päässä. Yhtiön Magic Leap Two -prototyypissä on tuki 5G-verkkoyhteydelle, laajempi näkökenttä sekä pienempi ja kevyempi laitteisto, joka voisi tulla saataville useissa eri väreissä. Projektin etenemistä ovat hidastaneet kuitenkin raportoidusti ”perustavaa laatua olevat teknologiarajoitukset”.
Lisätyn todellisuuden läpimurto näyttää olevan vielä vuosien päässä, sillä teknologia vaatii vielä lisää kypsymistä laajan ja haastavan kehitystyön lopputuloksena. Viime syksyn aikana on raportoitu myös Applen viestineen henkilöstölleen suunnittelevansa tuoda virtuaalitodellisuuslaitteen markkinoille 2022 ja lisätyn todellisuuden lasit 2023, kun aiemmin huhuissa Applen mukaan lähtöä markkinoille oli odotettu jo vuoden 2020 aikana.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »