Huawei on julkaissut vuosikertomuksensa ja sen mukana taloudelliset tietonsa vuodelta 2019.
Huawei kasvatti liikevaihtoaan vuonna 2019 19,1 prosentilla edellisvuodesta 858,8 miljardiin juaniin, joka vastaa tämän päivän vaihtokurssilla vajaata 109 miljardia euroa. Huawein liiketulos nousi 6,2 prosenttia 77,8 miljardiin juaniin eli noin 10 miljardiin euroon, ja nettotulos nousi 5,6 prosentilla 62,7 miljardiin juaniin, noin 8 miljardiin euroon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi Huawei nosti esiin kasvattaneensa liiketoiminnan kassavirtaansa 22,4 prosentilla 91,4 miljardiin juaniin, noin 11,5 miljardiin euroon.
Huawein talousluvut ovat tietenkin mielenkiintoisia, sillä yhtiön viime vuotta sävyttivät Yhdysvaltojen rajoitukset. Yhdysvallat asetti Huawein toukokuussa kieltolistalle, joka kieltää yhdysvaltalaisen teknologian myynnin yhtiölle ilman erillisiä kauppaministeriön myöntämiä lupia. Ulospäin tämä on näkynyt toistaiseksi merkittävimmin siinä, etteivät Huawein loppuvuodesta alkaen esittelemät täysin uudet älypuhelin- ja tablettilaitemallit ole voineet enää sisältää esiasennettuja Google-palveluja.
Näistä haasteista huolimatta Huawein viime vuoden liiketulos ja nettotulos olivat kaikkien aikojen suurimmat.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawei vahvisti jo aiemmin toimittaneensa vuonna 2019 yhteensä 240 miljoonaa älypuhelinta kasvattaen määrää 16 prosentilla ja säilyttäen markkinoiden kakkospaikan Samsungin jälkeen. Huippupuhelinten Mate- ja P-sarjoissa toimitukset kasvoivat 53 prosentilla 44 miljoonaa. Myös Huawein puettavien laitteiden ja kannettavien tietokoneiden myynti kasvoi voimakkaasti.
Huawein älypuhelintoimitukset olivat sekä tammi-maaliskuussa että huhti-kesäkuussa kumpanakin 59 miljoonaa älypuhelinta ja heinä-syyskuussa 67 miljoonaa. Yleensä loppuvuosi on puhelinmyynnissä sesonkiluonteisesti vuoden paras mutta Huawein älypuhelintoimitusten osalta se jäi vuoden heikoimmaksi noin 55 miljoonan älypuhelimen toimituksilla ja toimitusten myös laskettua vuotta aiemmasta lähes 60 miljoonasta älypuhelimesta. Tässä näkyivät Yhdysvaltojen rajoitusten vaikutukset.
Myös Huawein liikevaihdon kasvu hidastui selvästi loppuvuonna. Vielä tammi-syyskuun osalta Huawein liikevaihto kasvoi 24,4 prosenttia vuotta aiemmasta, kun loppuvuonna liikevaihdon kasvu jäi noin kahdeksaan prosenttiin.
Huawein älypuhelinmyynti Kiinassa kasvoi viime vuonna erittäin vahvasti, millä Huawei on onnistunut paikkaamaan haasteita läntisillä markkinoilla. Huawei ja sen toinen brändi Honor kattavat jo yli 40 prosenttia Kiinan koko älypuhelinmyynnistä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Älypuhelinten ja muiden kuluttajalaitteiden myynnin ohella Huawei on maailman suurin operaattoreita palveleva verkkolaiteyhtiö Ericssonin ja Nokian edellä ja tarjoaa erilaisia yhteys-, palvelin- ja muita ratkaisuja myös yrityksille.
Viime vuoden 858,8 miljardin juanin kokonaisliikevaihdosta kuluttajaliiketoiminta eli älypuhelimet, tablettilaitteet, tietokoneet, älykellot ja muut lisävarusteet toivat 34 prosentin kasvulla 467,3 miljardia juania eli yli puolet. Operaattorien verkkoliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 3,8 prosenttia 296,7 miljardiin juaniin ja yritysliiketoiminnan 8,6 prosenttia 89,7 miljardiin juaniin.
Kiinan kotimarkkinoiden osuus Huawein liikevaihdosta oli viime vuonna 59 prosenttia. Liikevaihto Kiinasta kasvoi 36,2 prosenttia samalla, kun myynti muualla maailmassa pysyi käytännössä ennallaan vuoteen 2018 verrattuna.
Tutkimukseen ja tuotekehitykseen Huawei panosti viime vuonna 15,3 prosenttia liikevaihdostaan, 131,7 miljardia juania eli vajaat 17 muljardia euroa. Huaweilla on kaksi tutkimus- ja tuotekehityskeskusta myös Suomessa, Helsingissä ja Tampereella. Yhteensä Huawein työntekijöistä lähes puolet, yli 96 000, työskentelee tutkimus- ja tuotekehitystehtävissä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”2019 oli poikkeuksellinen vuosi Huaweille”, kommentoi Huawein vetovastuussa oleva hallituksen puheenjohtaja Eric Xu. ”Huolimatta valtavista ulkoisista paineista, tiimimme kulki eteenpäin keskittyen yksinomaan arvon luomiseen asiakkaillemme. Työskentelimme ankarasti asiakkaiden kuin myös kumppaneidemme kunnioituksen ja luottamuksen ansaitsemiseksi ympäri maailman. Bisneksemme on pysynyt vakaana”, vakuuttaa Xu vaikka samanaikaisesti myöntää haasteiden vain kasvavan jatkossa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »