Lisätyn todellisuuden laseja kehittävä, yli 2 miljardia dollaria rahoitusta historiansa aikana nostanut yhdysvaltalainen Magic Leap -startup-yhtiö harkitsee nyt yhtiön myyntiä yhtenä vaihtoehtona. Asiasta kertoo eri lähteisiin perustuen Bloomberg.
Magic Leapin kerrotaan työskentelevän yhdessä neuvonantajan kanssa eri strategisten vaihtoehtojen harkitsemiseksi. Myynnin ohella kyseeseen voivat tulla kumppanuudet tai merkittävän osuuden myynti ennen mahdollista listautumista pörssiin. Lähteiden mukaan Magic Leapin myyntihinta voisi kohota jopa yli 10 miljardiin dollariin.
Magic Leap on kehittänyt lisätyn todellisuuden laseja jo vuodesta 2010 asti. Sen ensimmäisen tuotteen, Magic Leap One AR -lasien, myynnin on aiemmin kerrottu jääneen pahasti yhtiön omista tavoitteista. The Informationin aiemman, joulukuussa julkaistun raportin mukaan kuudessa kuukaudessa myyntiintulon jälkeen Magic Leap One AR -laseja oli myyty vain noin 6 000 kappaletta, kun ensimmäisen vuoden tavoite oli 100 000 kappaletta. Lisäksi aivan alun perin tavoite ensimmäiselle vuodella oli ollut peräti 1 miljoonan kappaleen myynti ennen tavoitteen kohtuullistamista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Magic Leap julkisti lasinsa joulukuussa 2017 ja myyntiin ne tulivat elokuussa 2018.
Magic Leap on nostanut vuosien varrella rahoitusta ainakin 2,6 miljardia dollaria. Sijoittajia ovat myös muun muassa Google ja Alibaba. Yhtiö on arvostettu rahoituskierrosten perusteella nyt 6-8 miljardin dollarin arvoiseksi.
Bloombergin mukaan Magic Leap on nyt kartoittanut kiinnostusta yhtiöön muun muassa Facebookilta sekä lääketieteellisiä laitteita valmistavalta Johnson & Johnsonilta. Tapaaminen Facebookin kanssa ei kuitenkaan edennyt varsinaisiin neuvotteluihin kaupasta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Magic Leap on siirtänyt painopistettään kuluttajamyynnistä lisätyn todellisuuden lasien myyntiin yrityskäyttöön esimerkiksi terveydenhuollossa ja teollisuudessa.
Magic Leapin kokemat vaikeudet lasien myynnissä kertovat laajemminkin virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden ratkaisujen toistaiseksi vaimeasta kysynnästä. Osasyynä tähän on vielä laitteiden kehittymättömyys.
Magic Leapin erikoisuus on sen itse kehittämä lisätyn todellisuuden tekniikka, joka lisää lasien läpi katsottaessa tosimaailman päälle ja sen kanssa yhteyteen luontevasti erilaisia interaktiivisia kohteita. Kokonaisuuteen kuuluu myös suuntaääni. Magic Leapin ohjaaminen tapahtuu usein eri tavoin – ääneen puhumalla, eletoiminnoin, pään liikkein sekä silmien liikkeillä. Sen One AR -lasien hinta on ollut 2 295 dollaria ja näin kohderyhmä on rajautunut ennen kaikkea ohjelmistokehittäjiin ja valikoituun yrityskäyttöön. Magic Leap One AR -paketti on koostunut Lightwear-laseista, jotka yhdistyvät kaapelilla Lightpack-keskusyksikköön. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluu vielä langaton kauko-ohjain. Ohjain tukee kattavaa liikeseurantaa kuuden suunnan vapaudella.
Toisen sukupolven version Magic Leapin tuotteesta on raportoitu voivan olla vielä vuosien päässä. Yhtiön Magic Leap Two -prototyypissä on tuki 5G-verkkoyhteydelle, laajempi näkökenttä sekä pienempi ja kevyempi laitteisto, joka voisi tulla saataville useissa eri väreissä. Projektin etenemistä hidastavat kuitenkin ”perustavaa laatua olevat teknologiarajoitukset”.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Varsinaisen toisen sukupolven mallin sijaan Magic Leapin on spekuloitu voivan tuoda ensin markkinoilla vähemmän uudistuneen, päivitetyn version One AR -laseistaan. Se voidaan nähdä markkinoilla ensi vuonna.
Magic Leap myös vähensi henkilöstöään loppuvuodesta kymmenillä työntekijöillä. Oman pääoman ehtoisen rahoituksen lisäksi Magic Leap on nostanut myös velkarahoitusta, ja hiljattain paljastui sen luovuttaneen lähes 2 000 patenttiaan vakuutena JPMorgan Chase -pankille.
Lisätyn todellisuuden läpimurto näyttää olevan vielä vuosien päässä, sillä teknologia vaatii vielä lisää kypsymistä. Viime syksyn aikana on raportoitu myös Applen viestineen henkilöstölleen suunnittelevansa tuoda virtuaalitodellisuuslaitteen markkinoille 2022 ja lisätyn todellisuuden lasit 2023, kun aiemmin huhuissa Applen mukaan lähtöä markkinoille oli odotettu jo vuoden 2020 aikana.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »