Spotify on julkaissut vuoden 2019 viimeisen neljänneksen ja koko vuoden tuloksensa.
Spotifyn maksavien tilaajien määrä kasvoi vuoden lopussa jo 124 miljoonaan, missä oli kasvua 29 prosenttia vuotta aiemmasta. Spotifyta voi käyttää mainosten kera myös ilmaisversiona, ja yhteensä kuukausitasolla mitattuna aktiivisten käyttäjien määrä nousi 31 prosentilla 271 miljoonaan.
Spotify on selvästi suurin musiikin tilauspalvelu. Lähimmällä kilpailijalla Apple Musicilla on viimeisimmän ilmoituksen mukaan 60 miljoonaa maksavaa tilaajaa. Toki maksavissa tilaajissa on myös eroa. Keskimääräistä tilaajakohtaista hintaa alaspäin voivat painaa kehittyvien maiden edullisemmat hinnat ja alennushinnat kampanjoissa (”kolme kuukautta eurolla”), erilaisissa yhteistilauksissa tai esimerkiksi opiskelijoille. Keskimäärin Spotify-käyttäjä maksoi tilauksestaan loppuvuonna 4,65 euroa kuukaudessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Spotifyn liikevaihdosta tilausmaksut tuovat valtaosan. Yhteensä liikevaihto loka-joulukuun neljännekseltä ylsi 1,855 miljardiin euroon ja koko vuodelta 6,764 miljardiin euroon, kasvua 24 ja 29 prosenttia verrattuina edeltäviin vertailukausiin.
Spotifyn liiketulos loppuvuodelta oli -77 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin liikevoittoa kertyi 94 miljoonaa euroa. Koko vuodelta 2019 Spotify kirjasi -93 miljoonan euron liiketuloksen verrattuna -43 miljoonaan euroon vuonna 2018. Koko vuoden 2019 nettotulos oli -186 miljoonaa euroa, ja myös se syveni -78 miljoonasta eurosta vuonna 2018.
Spotify kirjaa tulokseensa henkilöstönsä palkitsemisessa käytettävien osakeperustaisten kannustinten perusteella sosiaaliturvamaksuja. Spotifyn mukaan odotettua suuremmat liiketoiminnan kulut johtuivat sen osakekurssin noususta, mikä nosti myös näitä sosiaaliturvamaksuja 20 miljoonaa euroa arvioitua suuremmiksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Spotifyn koko vuoden 2019 bruttokate oli 1,722 miljardia dollaria eli 25,5 prosenttia liikevaihdosta. Spotifyn liikevaihdosta 74,5 prosenttia meni siis musiikki- ja muiden oikeuksien haltijoille sekä palvelun toimittamiseen suoraan liittyviin kuluihin, kuten esimerkiksi palvelinkuluihin ja rahaliikenteen kuluihin.
Spotify ei odota tekevänsä voittoa myöskään vuonna 2020. Se ohjeistaa aktiivisten käyttäjiensä määrän kasvavan 328-348 miljoonaan, maksavien tilaajien määrän 143-153 miljoonaan ja liikevaihdon 8,08-8,48 miljardiin euroon. Bruttokatteen ennustetaan yltävän 23,2-25,2 prosenttiin ja liiketuloksen jäävän yhä 150-250 miljoonaa euroa tappiolliseksi.
Vuonna 2019 Spotify kasvoi vahvasti podcasteissa, joihin se myös panosti vahvasti useammilla yritysostoilla. Myös tänään Spotify ilmoitti ostavansa The Ringerin kasvattaakseen urheiluaiheisten podcastien valikoimaansa. Bill Simmons perusti The Ringerin vuonna 2016. Noin 90 henkeä työllistävä The Ringer julkaisee useita eri urheilu- ja viihdeaiheisiin keskittyviä podcasteja ja muuta sisältöä verkkosivustollaan.
Spotifyn mukaan yli 16 prosenttia sen aktiivisista käyttäjistä kuunteli nyt loppuvuoden raportointineljänneksellä palvelun kautta myös podcasteja, ja podcastien yhteenlaskettu kuunteluaika palvelussa loka-joulukuussa kasvoi lähes 200 prosenttia vuotta aiemmasta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Spotifyn markkina-arvo on lähes 26 miljardia euroa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »