Instagram ylsi vuonna 2019 noin 20 miljardin dollarin liikevaihtoon, on nimettömänä pysyttelevä lähde paljastanut Bloombergille.
Facebook osti Instagramin vuonna 2012 kaupassa, joka julkistamisensa yhteydessä oli 1 miljardin dollarin arvoinen. Pääosa kauppahinnasta maksettiin Facebookin osakkeilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
20 miljardilla dollarilla Instagram toi yli neljänneksen Facebookin kokonaisliikevaihdosta, joka vuonna 2019 oli 69,7 miljardia dollaria.
Facebook itse ei ole koskaan yksityiskohtaisesti erotellut eri palveluidensa tuomaa liikevaihtoa, eikä nytkään kommentoinut Bloombergin raporttia.
Instagramin tuomaa 20 miljardin dollarin liikevaihtoa voidaan verrata myös Googlen omistamaan YouTubeen, jonka osalta yhtiö virallisesti kertoi emoyhtiö Alphabetin tulosjulkistuksen yhteydessä aiemmin tällä viikolla ensi kertaa liikevaihdosta. YouTuben liikevaihto mainoksista vuonna 2019 ylsi 15,1 miljardiin dollariin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Instagram on kasvanut reilusti yli miljardiin käyttäjään Facebookin omistuksessa. Kun Facebook ilmoitti palvelun ostamisesta oli sillä käyttäjiä vasta 30 miljoonaa. Instagram on säilynyt suosittuna nuortenkin keskuudessa, joiden osalta Facebookin pääsovelluksen käytön on kerrottu vähentyneen. Instagram on myös onnistuneesti muuntautunut vuosien varrella. Merkittävin muutos sovelluksessa ovat olleet nykyisin jopa hallitsevaan rooliin käyttökokemuksessa nousseet 24 tuntia esillä pysyvät tarinajulkaisut.
Instagramin liikevaihto kertyy perinteisten julkaisujen ja tarinajulkaisujen välissä esitettävistä mainoksista. Liikevaihdon kasvua on vauhditettu viime vuosina lisäämällä palvelussa esitettävien mainosten määrää.
Facebookille Instagramin hankinta on osoittautunut erinomaisen onnistuneeksi yrityskaupaksi. Facebookin markkina-arvo on noin 600 miljardia dollaria, ja aikanaan miljardin dollarin arvoisella kaupalla hankitun Instagramin osuudeksi tästä voidaan laskea vähintään sen osuutta liikevaihdosta vastaava määrä, mikä tarkoittaisi jo lähemmäs 200 miljardia dollaria.
Facebookia tutkitaan Yhdysvalloissa myös kilpailuoikeudellisesta näkökulmasta ja kovimmissa kannanotoissa on vaadittu jopa Facebookin jakamista erillisiksi yhtiöiksi, eli Instagramin erottamista erilleen nykyisestä omistajastaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebook puolestaan on viime aikoina pyrkinyt sitomaan eri palveluitaan tiiviimmin yhteen. Facebook muun muassa suunnittelee Facebookin, Instagramin ja WhatsAppin viestijärjestelmien kehittämistä toimimaan keskenään.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »