Apple raportoi loppuvuoden tulosjulkistuksessaan 7,6 prosenttia vuotta aiemmasta kasvaneesta iPhone-liikevaihdosta. iPhone-bisnes palasi kasvu-uralle viime syksynä esiteltyjen iPhone 11 -mallien myötä. Tämä näkyi myös Applen markkinaosuusvoittoina keskeisillä markkinoilla, kertoo tutkimusyhtiö Kantar.
Apple kasvatti loka-joulukuussa 2019 markkinaosuuttaan niin viidessä suuressa EU-maassa (Espanja, Italia, Saksa, Ranska, Yhdistynyt kuningaskunta) kuin myös urbaanissa Kiinassa, Yhdysvalloissa, Japanissa kuin myös Australiassa.
Apple iPhone 11
- iOS
- Lasi + alumiini
- 6,1" IPS LCD + True Tone -näyttö
- 3D-kasvojentunnistus
- 12 + 12 Mpiks. kamera
- Apple A13 Bionic -piiri
- 3110 mAh akku
Apple iPhone 11 Pro
- iOS
- Lasi + ruostumaton teräs
- 5,8" AMOLED HDR + True Tone -näyttö
- 3D-kasvojentunnistus
- 12 + 12 + 12 Mpiks. kamera
- Apple A13 Bionic -piiri
- 3046 mAh akku
Apple iPhone 11 Pro Max
- iOS
- Lasi + ruostumaton teräs
- 6,5" AMOLED HDR + True Tone -näyttö
- 3D-kasvojentunnistus
- 12 + 12 + 12 Mpiks. kamera
- Apple A13 Bionic -piiri
- 3969 mAh akku
Viime syksyn uutuusmalli iPhone 11 on osoittautunut erittäin suosituksi. Sen vetämänä Applen iPhone 11 -mallisto on menestynyt edeltäjiään paremmin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Joka kymmenes Euroopassa ja Yhdysvalloissa yhteenlaskettuna myyty älypuhelin oli iPhone 11 neljännen neljänneksen aikana, mikä on ilmiömäinen saavutus Applelle. Tämä on enemmän kuin tuplasti osuus, jonka iPhone XR saavutti vastaavalla ajanjaksolla. Euroopassa ja Yhdysvalloissa iPhone 11 -mallisto ylsi 50 prosentin osuuteen koko Applen älypuhelinmyynnistä neljänneksen aikana, nousten 36 prosentista vastaavalla iPhone XS/XS Max/XR -yhdistelmällä, korostaen aitoa edistymistä Applen tavoitteessa saada sen suuri käyttäjäkunta päivittämään viimeisimpiin malleihin ja vakauttamaan laitteiden käyttöjakson elinkaarta”, kommentoi Kantarin Dominic Sunnebo.
Yhdysvalloissa Applen osuus nousi loka-joulukuussa 4,4 prosenttiyksiköllä 47,2 prosenttiin, viidessä suuressa EU-maassa 1,6 prosenttiyksikköä 24,3 prosenttiin, urbaanissa Kiinassa 1,8 prosentilla 21,4 prosenttiin, Australiassa 3 prosenttiyksikköä 43,7 prosenttiin ja Japanissa 5,8 prosenttiyksikköä 52,5 prosenttiin.
Markkinajohtaja Samsungin markkinaosuus on pysynyt tasaisella tasolla Euroopassa ja kasvoi hieman Yhdysvalloissa. Kantarin mukaan erityisesti Samsungin edullisemmat Galaxy A -sarjan älypuhelimet ovat myyneet hyvin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawein ja sen toisen brändin Honorin yhteenlaskettu markkinaosuus viidessä suuressa EU-maassa laski loppuvuonna 4,4 prosenttiyksikköä 16,4 prosenttiin. Huawei on kärsinyt viime kesästä alkaen Yhdysvaltojen rajoitteista, jotka ovat estäneet muun muassa Google-palvelujen esiasentamisen täysin uusiin laitemalleihin. Huawein tuotevalikoima on ikääntynyt, kun se on pidättäytynyt tuomasta puhelimia ilman Google-palveluja laajasti myyntiin.
Huawein lasku on satanut Euroopassa Xiaomin laariin: sen markkinaosuus suurissa Euroopan maissa pomppasi peräti 7,2 prosenttiyksikköä ja käytännössä tuplaantui 14,2 prosenttiin loppuvuonna.
Kiinan kotimarkkinoillaan Huawei on yhä vahva: Kantar arvioi sen osuuden kasvaneen 5,4 prosenttiyksikköä 44,2 prosenttiin. Markkinaosuutta Kiinassa Huaweille ovat menettäneet muut kiinalaisvalmistajat.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »