Julkisuuteen vuotaneet asiakirjat paljastavat Avastin kaupitelleen käyttäjiltä kerättyjä verkkoselaustietoja markkinointitarkoituksessa. Asiasta raportoivan Vicen mukaan asiakkaina oli Microsoftin ja Googlen kaltaisia jättejä.
Raportti paljastaa Avastin myyneen käyttäjiltä keräämiään verkkoselaustietoja Jumpshot-nimiselle tytäryhtiölleen. Jumpshot on sitten kaupitellut tietoja eteenpäin asiakkaille, jotka ovat käyttäneet dataa muun muassa mainonnan ja muun markkinoinnin optimoimiseen. Asiakkaina on muun muassa valtavia, maailmanlaajuisia toimijoita Googlesta Microsoftiin ja Pepsistä Yelpiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuotaneiden asiakirjojen mukaan kaupiteltujen tietojen joukossa on muun muassa Google-hakuja, sijaintihakuja, LinkedInin ja YouTuben käyttötietoja sekä jopa aikuissivustojen käyttötietoja. Jumpshot kaupittelee esimerkiksi ”klikkauspaketteja”, joiden avulla vaikkapa verkkokauppojen on helppo analysoida asiakkaiden klikkauksia ja sitä kautta käyttäytymistä sivustolla.
Avastilla on maailmanlaajuisesti noin 435 miljoonaa käyttäjää, ja myytyjä tietoja on kerätty noin 100 miljoonasta laitteesta. Tiedot ovat anynymisoituja tavalla, joka ei mahdollista niiden yhdistämistä yksittäisiin käyttäjiin.
Avastin käyttöehdoissa mainitaan selaustietojen hyödyntäminen markkinointitarkoituksissa, mutta sitä, miten tietoja myydään ja mihin, ei tarkasti eritellä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »