Nokian kiista ja neuvottelut autonvalmistajien kanssa patenttien lisensoinnista pysyvät otsikoissa.
Tällä viikolla Nokia on osoittanut sovinnon eleitä keskeyttämällä toistaiseksi oikeustoimensa Mercedes-valmistajana tunnettua Daimleria vastaan, kertoo uutistoimisto Reuters. Kuulemisten oikeudessa oli tarkoitus alkaa tänään 10. joulukuuta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokia on osana neuvotteluja viime vuosien aikana laittanut vireille 10 patenttien loukkauskannetta, joihin Daimler on myös vastavuoroisesti vastannut omilla kanteillaan.
Nyt Nokia on kuitenkin valmis neuvottelemaan – ja kenties taipumaan asiassa – osana sovittelua oikeuden ulkopuolella. Nokia mahdollisesti taipuu autonvalmistajien kannalle ja aloittaa lisensoinnin niiden alihankkijoille.
”Luotamme, että Daimler ja sen tärkeimmät alihankkijat osallistuvat näihin merkittäviin toimin sovinnon saavuttamiseksi. Voimme kaikki voittaa enemmän, jos teemme yhteistyötä”, kommentoi Nokian edustaja Mark Durrant.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Autonvalmistajat ja niiden alihankkijat ovat valittaneet Nokian toiminnasta Euroopan komission kilpailuviranomaisille. Nokian kanssa ovat kiistelleet ja sen toiminnasta komissiolle valittaneet muun muassa Mercedes-Benz-valmistajana tunnettu Daimler, suuret autoteollisuuden alihankkijat saksalainen Continental ja ranskalainen Valeo sekä Bury Technologies.
Nokian tavoitteena väitetään olevan sopimalla asia välttää Euroopan komission virallinen tutkinta aiheesta sekä sen mahdolliset seuraamukset.
Autoteollisuusyhtiöiden mukaan Nokia ei ole suostunut lisensoimaan patenttejaan yhtiöille asianmukaisella tavalla.
Euroopan komissio otti tiedon nyt ilmoitetusta sovittelusta vastaan positiivisesti. ”Tämän takia uskomme olevan hyvä asia, että he yrittävät sovittelua kansainvälisen kauppakamarin kautta. ”Olisi hyvä asia, jos asiassa löydettäisiin yhteisymmärrys.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Autot ovat kasvava mielenkiinnon kohde Nokian viestintäteknologioita kattavien patenttien osalta autojen älykkyyden lisääntyäessä kehittyneempien navigointijärjestelmien, autojen välisen viestinnän sekä itseajavien robottiautojen yleistyessä. ”Syy tälle valitukselle on uskomuksemme, että Nokia ei noudata reiluja käytäntöjä väitettyjen standardeille välttämättömien patenttien lisensoinnissaan”, kommentoi Continental aiemmin jättäessään oman valituksensa.
Toisin kuin älypuhelimissa, autoalalla ei ole vielä vakiintuneita käytäntöjä viestintäteknologian essentiaalipatenttien eli viestintästandardien toiminnan kannalta välttämättömiä ratkaisuja koskevien patenttien lisensoinnin osalta. Kiista kulminoituu siihen, että Nokia haluaisi lisenssin perusteeksi katsottavan koko auton ja sen arvon, kun taas autoalalla lisenssin perusteeksi haluttaisiin pelkät viestintäteknologiaan liittyvät komponentit. Nokia on aiemmin halunnut myös, että autonvalmistajat olisivat sen lisenssikumppaneita alihankkijoiden sijaan.
”Nokia jatkaa työtään kohti rakentavia tapoja ratkaista kaupalliset kiistat liittyen standardisoitujen mobiiliteknologioidemme lisensointiin”, kommentoi Nokia viime viikolla uutistoimisto Reutersille. ”Tavoitteemme on näiden teknologioiden laaja käyttöönotto monilla eri teollisuuden aloilla, kuluttajien ja asiakkaiden hyödyksi ympäri maailman.”
Patenttien, teknologian ja brändin lisensoinnin sisältävä Nokia Technologies -yksikkö toi Nokialle viime vuonna 1,5 miljardin euron liikevaihdon ja 1,2 miljardia euroa liikevoittoa. Sen osuus koko Nokian oikaistusta (ei-IFRS) liikevoitosta oli viime vuonna selvästi yli puolet. Kun suurimmat älypuhelinvalmistajat ovat jo solmineet lisenssopimuksen Nokian kanssa, hakee Nokia uutta kasvua lisensoinnista uusille tuotealueille. Autojen lisäksi tällaisia ovat esimerkiksi lukemattomat esineiden internetin laitteet.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »