Lisätyn todellisuuden laseja jo vuodesta 2010 asti kehittäneen startup-yhtiön Magic Leapin ensimmäisen tuotteen, Magic Leap One AR -lasien, myynti on jäänyt pahasti yhtiön omista tavoitteista.
The Informationin raportin mukaan kuudessa kuukaudessa myyntiintulon jälkeen Magic Leap One AR -laseja oli myyty vain noin 6 000 kappaletta, kun ensimmäisen vuoden tavoite oli 100 000 kappaletta. Lisäksi aivan alun perin tavoite ensimmäiselle vuodella oli ollut peräti 1 miljoonan kappaleen myynti ennen tavoitteen kohtuullistamista.
Magic Leap julkisti lasinsa joulukuussa 2017 ja myyntiin ne tulivat elokuussa 2018. Magic Leap on nostanut vuosien varrella rahoitusta ainakin 2,6 miljardia dollaria.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Magic Leapin kokemat vaikeudet lasien myynnissä kertovat laajemminkin virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden ratkaisujen toistaiseksi vaimeasta kysynnästä. Osasyynä tähän on vielä laitteiden kehittymättömyys.
Magic Leapin erikoisuus on sen itse kehittämä lisätyn todellisuuden tekniikka, joka lisää lasien läpi katsottaessa tosimaailman päälle ja sen kanssa yhteyteen luontevasti erilaisia interaktiivisia kohteita. Kokonaisuuteen kuuluu myös suuntaääni. Magic Leapin ohjaaminen tapahtuu usein eri tavoin – ääneen puhumalla, eletoiminnoin, pään liikkein sekä silmien liikkeillä. Sen One AR -lasien hinta on ollut 2 295 dollaria ja näin kohderyhmä on rajautunut ennen kaikkea ohjelmistokehittäjiin ja valikoituun yrityskäyttöön. Magic Leap One AR -paketti on koostunut Lightwear-laseista, jotka yhdistyvät kaapelilla Lightpack-keskusyksikköön. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluu vielä langaton kauko-ohjain. Ohjain tukee kattavaa liikeseurantaa kuuden suunnan vapaudella.
Toisen sukupolven version Magic Leapin tuotteesta The Information raportoi nyt voivan olla vielä vuosien päässä. Yhtilön Magic Leap Two -prototyypissä on tuki 5G-verkkoyhteydelle, laajempi näkökenttä sekä pienempi ja kevyempi laitteisto, joka voisi tulla saataville useissa eri väreissä. Projektin etenemistä hidastavat kuitenkin ”perustavaa laatua olevat teknologiarajoitukset”.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Varsinaisen toisen sukupolven mallin sijaan Magic Leapin voikin tuoda ensin markkinoilla vähemmän uudistuneen, päivitetyn version One AR -laseistaan.
Magic Leapilla on ollut takanaan mittavan rahoituksen lisäksi myös suuria nimiä. The Informationin mukaan Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai ja Qualcommin entinen hallituksen puheenjohtaja Paul Jacobs kuitenkin jättivät hallituspaikkansa yhtiössä vähin äänin jo vuoden 2018 aikana. Pichain tilalle hallitukseen nousi Google-johtaja Jennifer Fitzpatrick. Google on yhtiössä mukana yhtenä rahoittajana Magic Leapin omistajissa.
Viime viikkojen aikana Magic Leapin kerrotaan vähentäneen kymmeniä työntekijöitä ja myös johtoportaasta on löytynyt lähtijöitä, kuten talousjohtaja Scott Henry ja luovasta strategiasta vastannut John Gueta.
Oman pääoman ehtoisen rahoituksen lisäksi Magic Leap on nostanut myös velkarahoitusta, ja hiljattain paljastui sen luovuttaneen lähes 2 000 patenttiaan vakuutena JPMorgan Chase -pankille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Magic Leap on kommentoinut The Informationille sen raportin sisältävän huomattavasti ”epätarkkuuksia ja harjaanjohtavia toteamuksia” yksilöimättä kuitenkaan virheitä.
Lisätyn todellisuuden läpimurto näyttää olevan vielä vuosien päässä, sillä teknologia vaatii vielä lisää kypysymistä. Tämän syksyn aikana on raportoitu myös Applen viestineen henkilöstölleen suunnittelevansa tuoda virtuaalitodellisuuslaitteen markkinoille 2022 ja lisätyn todellisuuden lasit 2023, kun aiemmin huhuissa Applen mukaan lähtöä markkinoille oli odotettu jo vuoden 2020 aikana.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »