Perjantain Black Friday -tarjouspäivä löi Suomessa jälleen ennätyksiä.
Maksuvälittäjä Paytrailin tilastojen mukaan verkkokaupassa ostojen summalla mitattuna koko Black Fridayn myynti oli nelinkertainen (400 %) keskimääräiseen perjantaihin verrattuna. Ostosten määrällä mitattuna koko Black Friday ylsi keskimääräiseen perjantaihin verrattuna 329 prosenttiin. Koko Black Fridayn keskiostos oli 22 prosenttia keskimääräistä perjantaita suurempi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ketjuista esimerkiksi Gigantti on kertonut kovasta kasvusta. Black Friday -myynti kasvoi viidettä vuotta putkeen ja suomalaiset ostivat Gigantista tänä vuonna Black Fridayn aikana 32,1 miljoonalla eurolla. Gigantin Black Friday jatkuu vielä sunnuntaihin saakka tai niin kauan kuin tavaraa riittää.
Black Fridayna kävivät ennakoidusti kaupaksi etenkin televisiot, pesukoneet, puhelimet ja tietokoneet sekä viihde-elektroniikka kuten kuulokkeet ja pelikonsolit.
”Hankintoja tehdään selvästi pitkäaikaiseen käyttöön. Myös joululahjaostoksia tehdään Black Fridayna. Tuotteista tämän vuoden hittejä olivat Samsung QLED ja LG OLED -televisiot, Xbox-konsolit, Macbook-tietokoneet ja Apple-puhelimet. Uutena nousivat robotti-imurit. Myös keittiöiden suunnitteluajanvarauksia tehtiin tänä vuonna ennätysmäärä”, kertoo Gigantin markkinointijohtaja Sami Särkelä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Useat asiakkaat tuskastuivat torstai-iltana ja perjantaina Gigantin verkkokaupan jonotusjärjestelmään, jonka myötä verkkokauppaan pääsi vasta pahimmillaan vasta yli tunnin odottamisen jälkeen.
Gigantin mukaan sen verkkokaupassa oli Black Friday -verkkomyynnin aloittamisen jälkeen merkittävästi ennakoitua enemmän liikennettä. ”Valitettavasti tehdyistä testeistä huolimatta nettiostosten jonotusajat pitkittyivät ja sivusto toimi hitaasti. Sivuston kapasiteettiongelmia alettiin ratkomaan välittömästi ja tilanne saatiin suurilta osin normalisoitua yön aikana”, Särkelä kertoo.
Paytrail kertoo, että Black Friday löi itsensä merkittävämmin läpi verkkokaupan puolella vuonna 2016. Siitä lähtien kyseinen ostopäivä on kasvanut vuosittain merkittävästi ja siitä on muodostunut vuoden ylivoimaisesti isoin yksittäinen myyntipäivä suomalaisessa verkkokaupassa. Päivän suurimmat ostotunnit verkkokaupassa osuvat kello 9-12 väliselle ajalle.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »