Xiaomi on julkaissut kolmannen vuosineljänneksen osavuosikatsauksensa. Älypuhelimia ja muita laitteita valmistavan Xiaomin liikevaihto kasvoi heinä-syyskuussa enää vain 5,5 prosentilla vuotta aiemmasta. Xiaomin liikevaihdon kasvu on hidastunut dramaattisesti: esimerkiksi huhti-kesäkuussa liikevaihto kasvoi vielä 14,8 prosentilla.
Xiaomin liikevoitto kuitenkin kasvoi samalla aikavälillä 40,8 prosenttia ja oikaistu nettotulos 20,3 prosenttia. Xiaomi raportoi nettotuloksessaan myös ekosysteemiinsä kuuluviin kumppaniyrityksiin tekemistään sijoituksistaan merkittäviä arvonmuutoksia, joten parhaiten Xiaomin tuloksen todellista kehittymistä kuvaa muun muassa näistä sijoitusten arvonmuutoksista oikaistu nettotulos. Sijoitusten arvonmuutokset sisältävä raportoitu nettotulos kasvoi heinä-syyskuussa vain 1,6 prosentilla.
Xiaomi keräsi heinä-syyskuussa liikevaihtoa 53,7 miljardia juania eli noin 6,9 miljardia euroa tämän hetken kurssilla muunnettuna. Liikevoittoa kertyi 3,11 miljardia juania eli noin 400 miljoonaa euroa ja oikaistua nettotulosta 3,47 miljardia juania eli noin 450 miljoonaa euroa. Raportoitu nettotulos oli 2,52 miljardia juania eli vajaat 330 miljoonaa euroa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Älypuhelimet toivat Xiaomin liikevaihdosta heinä-syyskuussa 32,3 miljardia juania eli noin 60 prosenttia kokonaisuudesta. Liikevaihto älypuhelinmyynnistä laski 7,7 prosentilla vuotta aiemmasta., kun Xiaomi toimitti 32,1 miljoonaa älypuhelinta. Älypuhelinten bruttokate oli yhä vain 9,0 prosenttia, vaikka nousikin edellisen neljänneksen 8,1 prosentista.
Liiketoiminnan kulujen jälkeen Xiaomi ei siis käytännössä tee rahaa puhelinmyynnillään, vaan muilla bisneksillään.
Xiaomin muiden laitteiden, sen IoT- ja lifestyle-tuotteiden segmentin, liikevaihto kasvoi 44,4 prosentilla vuodentakaisesta 15,6 miljardiin juaniin. Tähän kategoriaan lukeutuu monenlaisia tuotteita: televisioita, kodin älylaitteita, kannettavia tietokoneita ja puettavia laitteita.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi Xiaomilla on oma internet-palvelujen segmentti, jonka liikevaihto kasvoi 12,3 prosentilla 5,3 miljardiin juaniin. Mainosliikevaihto laski 9 prosenttia 2,9 miljardiin juaniin mutta samanaikaisesti käyttäjien maksuista kertyvä syntyvä bisnes kasvoi: peleihin perustuva liikevaihto kasvoi 20,6 prosenttia 0,8 miljardiin juaniin ja muiden palveluiden liikevaihto 78,2 prosenttia 1,6 miljardiin juaniin.
Xiaomin omalla MIUI-ohjelmistolla oli syyskuussa 291,6 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Määrä kasvoi 29,9 prosentilla.
Xiaomin liikevaihto on laskenut kotimaassa Kiinassa mutta kasvoi 17,2 prosenttia muilla markkinoilla. Kiina ja muu maailma ovat nyt lähes tasapainossa Xiaomin liiketoiminnassa: muun maailman osuus kasvoi jo 48,7 prosenttiin.
Tutkimusyhtiöiden mukaan Xiaomi on maailman neljänneksi suurin älypuhelinvalmistaja sekä maailmanlaajuisesti että läntisessä Euroopassakin. Näissä listauksissa BBK-ryhmän Oppo, Vivo, Realme ja OnePlus on kuitenkin käsitelty erillisinä, joten Xiaomin asema markkinanelosena Samsungin, Huawein ja Applen jälkeen voidaan myös kyseenalaistaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Intiassa Xiaomi on kuitenkin älypuhelimissa markkinajohtaja, ja juuri suuret Intian markkinat ovatkin olleet Xiaomin älypuhelinmyynnin tukijalka viime aikoina myynnin Kiinassa laskiessa Huawein kahmiessa hurjasti markkinaosuutta kotimarkkinoillaan.
Xiaomi listautui pörssiin heinäkuussa 2018, jolloin osakkeiden merkintähinta oli 17 Hong Kongin dollaria. Nyt kurssi on tulosjulkistuksen jälkeisen reilun parin prosentin nousun jälkeenkin yhä vain 8,95 dollaria eli 47 prosenttia listautumishintaa matalammalla.
Xiaomin markkina-arvo on nyt noin 27 miljardin euron tasolla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »