Suomalaiset kuluttajat ovat entistä haluttomampia siirtymään 5G-verkkoon. Näin kertoo Deloitten vuosittain tehtävä kuluttajien mobiilikäyttäytymistä selvittävä tutkimus.
Suomalaisten halu vaihtaa 5G-verkkoon ensimmäisten joukossa on laskenut viime vuodesta viidellä prosenttiyksiköllä. Tutkimuksen mukaan vain kahdeksan prosenttia suomalaisista kertoo siirtyvänsä 5G-verkkoon heti kun mahdollista ja jopa 20 prosenttia ilmoittaa vaihtavansa tähän vasta kun muita vaihtoehtoja ei ole. Muissa Pohjoismaissa, erityisesti Norjassa, 5G-verkkoa odotetaan innokkaammin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
5G-verkot ovat tänä vuonna tulleet Suomessa saataville. Ensimmäisenä operaattoreista 5G-verkkonsa avasi kesällä Elisa, joka on laajentanut verkkonsa jo kahdeksaan kaupunkiin. Telian ensimmäisen vaiheen 5G-verkon palvelualueita on nyt Helsingissä, Vantaalla ja Oulussa. DNA on kertonut aloittavansa 5G-palveluiden myynnin joulukuussa, aluksi rajoittuen Kiinteä 5G -palveluun.
Viime vuonna Deloitten tutkimuksessa 13 prosenttia kertoi haluavansa vaihtaa 5G-verkkoon heti kun mahdollista, mutta tänä vuonna määrä on pudonnut kahdeksaan prosenttiin. Muiden Pohjoismaiden kuluttajat suhtautuvat 5G-verkkoon odottavammin. Norjalaisista jopa 20 prosenttia on halukkaita siirtymään 5G-verkkoon heti kun mahdollista, ja ruotsalaisista ja tanskalaisistakin noin 13 prosenttia.
5G-verkot tuovat käyttöön aiempaa suuremmat tiedonsiirtonopeudet sekä pienemmän viiveen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Deloitten tutkimuksen 5G-verkon hyödyistä teknologisella tasolla sekä yrityksille ja julkiselle sektorille puhutaan, mutta tavalliselle kuluttajalle 5G-verkon kehittyneet ominaisuudet ja niiden tuottamat hyödyt eivät ole vielä täysin ymmärrettäviä.
”Suomessa on hyvin toimiva 4G-verkko, joka yleisesti ottaen riittää kuluttajan tarpeisiin. Kuluttajan on esimerkiksi vaikea hahmottaa nopeuden loikkaa 100 megabitistä sekunnissa yli gigabittiin sekunnissa ilman ymmärrystä supernopeita yhteyksiä vaativista sovelluksista. Ensi vaiheessa hyöty tulee siitä, että verkon kokonaiskapasiteetti kasvaa, eli riittävä nopeus on käytettävissä useammin ja myös silloin kun pienellä alueella on suuri määrä käyttäjä, kuten yleisötapahtumissa”, toteaa Deloitten teknologia, media ja telekommunikaatio -toimialasta vastaava osakas Jukka-Petteri Suortti.
Vaikka 5G-verkon hyötyjä ei vielä täysin tunnisteta, yleisesti ottaen suomalaiset odottavat verkkoyhteyksiltä paljon. Verkkoyhteyksiin liittyvien palveluiden osalta suomalaiset arvostavat eniten selkeää hinnoittelua ja verkon laatua. Tärkeimmäksi nousee ennustettava laskutus, jota yli 90 prosenttia pitää erittäin tai melko tärkeänä. Verkon laadun ja kattavuuden Internetiä käytettäessä kokee erittäin tai melko tärkeäksi 85 prosenttia käyttäjistä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Suomalaiset ovat tottuneet nopeaan mobiiliverkkoon ja käyttävät dataa paljon, osittain jopa korvaten kiinteät laajakaistat mobiililaajakaistoilla. Tätä ruokkii kotimaisten operaattoreiden rajattomat hinnoittelupolitiikat”, Suortti kertoo.
”Mokkuloiden ja muiden laitteiden kautta käytetään myös paljon videopalveluita, kuten Yle Areenaa, Netflixiä, YouTubea, Ruutua tai MTV Katsomoa. Jo 4G-verkko mahdollisti sen, että esimerkiksi sarjoja ja elokuvia voidaan katsoa korkealaatuisina matkapuhelimella jopa siitä edelleen striimattuna TV-ruudulle. 5G tuo jatkossa mukanaan vieläkin nopeamman tiedonsiirron ja parantaa mobiiliyhteyden sopivuutta esimerkiksi verkkopelaamiseen lyhyen vasteajan johdosta”, jatkaa Suortti.
Deloitten Global Mobile Consumer Survey tutkii 44 150 kuluttajan mobiilikäyttäytymistä 28 maassa. Pohjoismaissa tutkimukseen vastasi 5 001 kuluttajaa, Suomesta vastaajia oli 1 000.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »