Netflixillä on jo 158,3 miljoonaa maksavaa tilaajaa, yhtiö kertoi julkaistessaan kolmannen vuosineljänneksen tuloksensa myöhään eilisiltana Suomen aikaa.
Netflix onnistui kasvattamaan maksavien tilaajiensa määrää 6,77 miljoonalla asiakkaalla heinä-syyskuun aikana. Edeltävä huhti-kesäkuu oli yhtiölle vaikeampi: tuolloin tilaajamäärä kasvoi vain 2,3 miljoonalla ja Yhdysvalloissa tilaajamäärä jopa supistui 130 000 asiakkaalla.
Nyt heinä-syyskuussa Netflix onnistui kasvattamaan tilaajamääräänsä Yhdysvalloissa 0,5 miljoonalla ja muualla maailmassa 6,3 miljoonalla maksavalla asiakkaalla. Netflixin tilaajamäärän kasvu jäi kuitenkin hieman heinä-syyskuussakin yhtiön omasta ennusteesta, 7 miljoonan lisäyksestä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tilaajamäärän jatkuva kasvu on Netflixille kohtalon kysymys, sillä yhtiö panostaa vielä jatkuvasti etupainotteisesti uusiin sisältöihin. Jatkuvasti kasvavan tilaajamäärän avulla nämä laskut on kuvainnollisesti jatkossa tarkoitus kuitata.
Heinä-syyskuulta Netflix keräsi 5,245 miljardin dollarin liikevaihdon. Liikevaihto kasvoi 31,1 prosenttia vuotta aiemmasta samalla, kun maksavien tilaajien määrän kasvu oli 21,4 prosenttia. Netflix on korottanut myös hintojaan, mikä näkyy liikevaihdon asiakasmäärää suurempana kasvuna.
Netflixin heinä-syyskuun liiketulos oli 980 miljoonaa dollaria ja se yli tuplaantui vuotta aiemmasta. Liikevoiton osuus liikevaihdosta nousi 12,0 prosentista jo 18,7 prosenttiin. Nettotulosta Netflix teki 665 miljoonaa dollaria. Netflixin tulos ylitti analyytikko-odotukset selvästi liikevaihdon jäätyä niistä samalla hieman.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Johtuen merkittävistä panostuksista sisältöihin Netflixin liiketoiminnan kassavirta oli kuitenkin 502 miljoonaa ja investointien jälkeinen vapaa kassavirta 551 miljoonaa dollaria negatiivinen heinä-syyskuussa. Netflixin kassasta siis lähtee enemmän rahaa kuin tulee sisään. Tulosnumeroissa tämä ei näy, sillä sisältöpanostukset kirjataan taseeseen, josta niitä siirretään poistoina osaksi tulosta vasta pidemmällä aikavälillä. Mikäli Netflixin tilaajamäärän ja liikevaihdon kasvu ei jatku vauhdikkaana, syövät kasvavat poistot jatkossa sen tulosta. Netflixin tavoite tietenkin on päinvastainen: kasvattaa liikevaihtoaan vielä nopeammin kuin mitä poistoksi kirjattavat sisältöpanostukset ja muut kulut kasvavat. Toistaiseksi se on myös onnistunut siinä varsin hyvin.
Netflix on saamassa lähiaikoina paljon uusia merkittäviä kilpailijoita. Esimerkiksi kuukausimaksulliset suoratoistopalvelut Disney+ ja Apple TV+ avautuvat ensimmäisillä markkinoilla vielä loppuvuoden aikana, minkä lisäksi Yhdysvalloissa ja ympäri maailman myös paikalliset toimijat avaavat yhä uusia palvelujaan.
Netflixillä on kuitenkin uskoa siihen, että sen tulevaisuus on kasvavasta kilpailusta huolimatta hyvä. Netflixin mukaan sen osuus kaikesta TV-katselusta sen suurimmalla markkinalla Yhdysvalloissakin on vasta alle 10 prosenttia ja katselun siirtyessä lineaarisesta televiosta suoratoistopalveluihin, vahvistuu sen suhteellinen asema.
Netflixinkin mukaan uudet kilpailijat voivat kuitenkin tuoda lyhyen aikavälin vaikutuksia. ”Uusien palvelujen lanseeraus tulee tuomaan paljon melua. Lähiajan kasvuumme tämä voi tuoda vähäistä vastatuulta, ja olemme yrittäneet ottaa sen huomioon ohjeistuksessamme. Pidemmällä aikavälillä kuitenkin uskomme jatkavamme mukavaa kasvua johtuen palvelumme vahvuudesta sekä suuresta markkinamahdollisuudesta”, kommentoi Netflix.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kuluvalle loka-joulukuun neljännekselle Netflix ohjeistaa 5,44 miljardin dollarin liikevaihtoa ja 7,6 miljoonan maksavan tilaajan lisäystä. Kausiluonteisuuden vuoksi tuloksen odotetaan olevan loppuvuonna matalampi.
Markkinoilla Netflixin tuoreimmat tulosnumerot ja ohjeistus otettiin vastaan iloisin mielin, ja pörssin jälkikaupankäynnissä Netflixin osake nousi noin 10 prosentilla. Netflixin markkina-arvo nousi näin 142 miljardiin dollariin eli noin seitsenkertaiseksi yhtiön tämän vuoden liikevaihtoon verrattuna.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »