Spotify on vahvistanut korottavansa palvelunsa perhetilauksen hintaa myös Suomessa.
Jo aiemmin Spotifyn raportoitiin testaavan hinnankorotusta Skandinavian maissa.
Tähän asti Spotifyn Perhe-Premium-tilauksen hinta on ollut Suomessa 14,99 euroa kuukaudessa. Uusi 1. lokakuuta uusille asiakkaille voimaan tuleva hinta on 16,99 euroa kuukaudessa eli hinta nousee 13,3 prosentilla. Vanhoilla Perhe-Premiumin tilaajilla hinta nousee vasta marraskuussa tapahtuvan tilauksen uusiutumisen yhteydessä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Muista kuin perhetilauksen hinnankorotuksista ei ole kerrottu. Perhe-Premium mahdollistaa Spotifyn kuuntelun yhteensä kuudelle käyttäjälle, joiden tulee palvelun ehtojen mukaan asua samassa kotitaloudessa. Muut vaihtoehdot ovat yhden käyttäjän Premium-tilaus 9,99 euron hintaan tai opiskelijoille 4,99 euron hintaan. Lisäksi Spotify on testannut rajatusti 12,49 euron hintaista Premium Duo -paritilausta.
Hinnankorotukset ovat yksi tapa kuukausimaksullisille sisältöpalveluille pyrkiä kasvattamaan liikevaihtoaan. Esimerkiksi videopalvelu Netflix nosti myös aiemmin tämän vuoden aikana.
Spotifylla oli kesäkuun lopussa jo 108 miljoonaa maksavaa tilaajaa. Keskimäärin maksava Spotify-käyttäjä maksoi palvelusta kuitenkin vain 4,86 euroa kuukaudessa, kun Spotifyn Premium-perustilauksen hinta 9,99 euroa tai dollaria Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Summaa laskevat edullisemmat tilausvaihtoehdot, kuten opiskelijatilaus, sekä Spotifyn kehittyvillä markkinoilla selvästi alemmat hinnat.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Musiikkioikeuksia hallitsevat levy-yhtiöt ovat Bloombergin mukaan olleet huolissaan Spotifyn keskimääräisen tilaushinnan laskusta ja ne haluaisivat Spotifyn käyttävän johtavaa markkina-asemaansa hintoja korottaakseen.
Spotifyn liiketoiminta on ollut toistaiseksi tappiollista yksittäisiä vuosineljänneksiä lukuun ottamatta, johtuen merkittävistä musiikkioikeuksista maksettavista korvauksista. Korvausten määrä on sidottu Spotifyn keräämään myyntiin.
Spotifyn kilpailutilannetta hankaloittaa myös se, etteivät musiikkipalvelut ole sen tärkeimmille kilpailijoille Applelle, Googlen YouTubelle sekä Amazonille ydintoimintaa, jonka tarvitsisi edes tuoda suoraan voittoja. Nämä Spotifyn kilpailijat voivat perustella musiikkipalveluihin panostamisen osana laajempaa kokonaisuutta ja tienata muilla tavoilla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »