Kiinalainen maailman suurimpiin älypuhelinvalmistajiin lukeutuva Xiaomi kasvatti liikevaihtoaan huhti-kesäkuussa viime vuodesta. Kasvu jäi kuitenkin analyytikko-odotuksista mutta samalla tulos peittosi odotukset selvästi.
Xiaomin liikevaihto kasvoi 14,8 prosentilla 51,951 miljardiin juaniin, tämän päivän kurssilla noin 6,6 miljardiin euroon. Liikevoittoa Xiaomi teki 2,336 miljardia juania eli noin kolmesataa miljoonaa euroa ja huhti-kesäkuun nettotulos oli 1,955 miljardia juania eli noin 250 miljoonaa euroa.
Xiaomi raportoi nettotuloksessaan myös ekosysteemiinsä kuuluviin kumppaniyrityksiin tekemistään sijoituksistaan merkittäviä arvonmuutoksia, joten parhaiten Xiaomin tuloksen todellista kehittymistä kuvaa muun muassa näistä sijoitusten arvonmuutoksista oikaistu nettotulos, joka kasvoi nyt huhti-kesäkuussa 71,7 prosenttia 3,635 miljardiin juaniin eli reiluun 460 miljoonaan euroon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomi toimitti huhti-kesäkuussa 32,1 miljoonaa älypuhelinta, eli käytännössä saman verran kuin vuoden 2018 huhti-kesäkuussa (32,0 miljoonaa). Xiaomi on viime aikoina menettänyt markkinaosuuttaan kotimarkkinoillaan Kiinassa, jossa Huawei on kasvattanut aggressiivisesti markkinajohtajuuttaan sen ympärillä vallitsevassa laajemmassa, kansainvälisesti vaikeammassa tilanteessa. Sen sijaan puolestaan Euroopassa ja valituilla muilla markkinoilla Xiaomi on onnistunut kasvattamaan toimituksiaan.
Esimerkiksi tutkimusyhtiö Counterpoint Research arvioi Xiaomin maailmanlaajuiseksi markkinaosuudeksi älypuhelimissa huhti-kesäkuussa 9,0 prosenttia, millä se ylsi markkinoiden neljänneksi suurimmaksi.
Xiaomin myymien älypuhelinten keskihinta huhti-kesäkuussa oli noin 128 euroa. Keskihinnan nousu merkitsi älypuhelinmyynnistä kertyneen liikevaihdon kasvua myös 5 prosentilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Älypuhelimet toivat Xiaomin liikevaihdosta 61,6 prosenttia. IoT- ja lifestyle-tuotteet, joihin lukeutuvat myös televisiot ja esimerkiksi kannettavat tietokoneet lukemattomien muiden erilaisten tuotteiden ohella, toivat liikevaihdosta 28,8 prosenttia. Niiden myynti kasvaa nyt myös nopeimmin ja tämän myötä Xiaomin liiketoiminnassa älypuhelinten merkitys vähenee.
Xiaomin omat palvelut ja mainokset toivat liikevaihdosta 8,8 prosenttia. Xiaomin MIUI-ohjelmistolla oli kesäkuussa jo lähes 279 miljoonaa käyttäjää.
Xiaomin osakekurssi on laskenut yhä tänä vuonna lähes 23 prosentilla mutta yhtiö arvostetaan siitä huolimatta edelleen korkealle markkina-arvon liikkuessa 27-28 miljardissa eurossa. Xiaomi listautui pörssiin heinäkuussa 2018, jolloin osakkeiden merkintähinta oli 17 dollaria. Siitä on kertynyt laskua lähes 45 prosenttia nykyiseen alle 9,50 dollarin noteeraukseen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »