Suosittu musiikkipalvelu Spotify suunnittelee testaavansa perhetilauksensa hinnankorotuksen testaamista Skandinaviassa, raportoi Bloomberg.
Bloombergin lähteiden mukaan Spotify aikoo korottaa testinä perhetilauksensa hintaa noin 13 prosentilla. Kyse on ainakin aluksi vain testistä, eikä se vielä tarkoita, että Spotify tulee nostamaan hintojaan laajemmin tai pysyvämmin edes Skandinaviassa.
Tällä hetkellä Spotifyn Perhe-Premium-tilauksen hinta on ollut 14,99 euroa kuukaudessa. 13 prosentin korotuksella uudeksi hinnaksi voisi tulla 16,99 euroa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Toistaiseksi ei vielä tiedetä, koskeeko Spotifyn hintatesti myös Suomea. Suomi ei varsinaisesti kuulu Skandinavian maihin, vaikka se monesti niiden mukaan niputetaankin. Voi olla, että todellisuudessa Spotify tulee testaamaan hinnankorotusta kuitenkin useammissa pohjoisissa maissa, joissa sen markkina-asema on vahva. Ainakaan toistaiseksi Suomessa testiä ei näytä olevan laajasti käynnissä.
Muista kuin perhetilauksen hinnankorotuksista ei ole raportoitu. Perhe-Premium mahdollistaa Spotifyn kuuntelun viidelle käyttäjälle. Muut vaihtoehdot ovat yhden käyttäjän Premium-tilaus 9,99 euron hintaan tai opiskelijoille 4,99 euron hintaan. Lisäksi Spotify on testannut rajatusti 12,49 euron hintaista Premium Duo -paritilausta.
Hinnankorotukset ovat yksi tapa kuukausimaksullisille sisältöpalveluille pyrkiä kasvattamaan liikevaihtoaan. Esimerkiksi videopalvelu Netflix nosti myös hintojaan tämän kesän aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Spotifylla oli kesäkuun lopussa jo 108 miljoonaa maksavaa tilaajaa. Keskimäärin maksava Spotify-käyttäjä maksoi palvelusta kuitenkin vain 4,86 euroa kuukaudessa, kun Spotifyn Premium-perustilauksen hinta 9,99 euroa tai dollaria Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Summaa laskevat edullisemmat tilausvaihtoehdot, kuten opiskelijatilaus, sekä Spotifyn kehittyvillä markkinoilla selvästi alemmat hinnat.
Musiikkioikeuksia hallitsevat levy-yhtiöt ovat Bloombergin mukaan olleet huolissaan Spotifyn keskimääräisen tilaushinnan laskusta ja ne haluaisivat Spotifyn käyttävän johtavaa markkina-asemaansa hintoja korottaakseen.
Spotifyn liiketoiminta on ollut toistaiseksi tappiollista yksittäisiä vuosineljänneksiä lukuun ottamatta, johtuen merkittävistä musiikkioikeuksista maksettavista korvauksista. Korvausten määrä on sidottu Spotifyn keräämään myyntiin.
Spotifyn kilpailutilannetta hankaloittaa myös se, etteivät musiikkipalvelut ole sen tärkeimmille kilpailijoille Applelle, Googlen YouTubelle sekä Amazonille ydintoimintaa, jonka tarvitsisi edes tuoda suoraan voittoja. Nämä Spotifyn kilpailijat voivat perustella musiikkipalveluihin panostamisen osana laajempaa kokonaisuutta ja tienata muilla tavoilla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »